“Vad är det viktigaste för barnet?” En kvalitativ studie av hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar.
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka hur socialsekreterare beskriver sitt arbete
med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska
föräldrar. Studien gjordes genom kvalitativ metod och bestod av intervjuer med sex
socialsekreterare som arbetar inom Socialtjänsten på fem olika familjehemsenheter i
Sverige. För att analysera intervjuerna användes innehållsanalys. De teoretiska begrepp
som användes i analysen var forskningsbaserad- och erfarenhetsbaserad kunskap, Shiers
delaktighetsmodell, subjekt-, aktörs- och skyddsperspektiv, samt ekologisk systemteori.
Resultatet visade att socialsekreterare inhämtar kunskap från relevanta handböcker
utformade av Socialstyrelsen samt andra modeller, exempelvis FoU Södertörn.
Erfarenhet från tidigare ärenden visade sig vara en tillgång i umgängesplaneringar, samt
den kunskap som delas kollegor emellan. Socialsekreterarna tar hjälp av barnets nätverk
vid inhämtning av kunskap för att kunna utforma ett bra umgänge mellan barnet och
barnets föräldrar. Barnets bästa i utformning av umgänge avgörs i det enskilda fallet
med hjälp av enskilda samtal, samverkan med barnets nätverk samt
skyddsbedömningar. Socialsekreterarna gör barnet delaktigt anpassat utifrån ålder och
mognad med hjälp av bland annat olika metoder och verktyg, enskilda samtal med
barnet, samt observerar barnets reaktioner med hjälp av barnets nätverk.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-11Author
Hasselqvist, Emma
Åholm, Josefin
Keywords
familjehemsplacerade barn
socialsekreterare
umgänge
delaktighet
barnets bästa
Language
swe