• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Vad är det viktigaste för barnet?” En kvalitativ studie av hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar.

Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar. Studien gjordes genom kvalitativ metod och bestod av intervjuer med sex socialsekreterare som arbetar inom Socialtjänsten på fem olika familjehemsenheter i Sverige. För att analysera intervjuerna användes innehållsanalys. De teoretiska begrepp som användes i analysen var forskningsbaserad- och erfarenhetsbaserad kunskap, Shiers delaktighetsmodell, subjekt-, aktörs- och skyddsperspektiv, samt ekologisk systemteori. Resultatet visade att socialsekreterare inhämtar kunskap från relevanta handböcker utformade av Socialstyrelsen samt andra modeller, exempelvis FoU Södertörn. Erfarenhet från tidigare ärenden visade sig vara en tillgång i umgängesplaneringar, samt den kunskap som delas kollegor emellan. Socialsekreterarna tar hjälp av barnets nätverk vid inhämtning av kunskap för att kunna utforma ett bra umgänge mellan barnet och barnets föräldrar. Barnets bästa i utformning av umgänge avgörs i det enskilda fallet med hjälp av enskilda samtal, samverkan med barnets nätverk samt skyddsbedömningar. Socialsekreterarna gör barnet delaktigt anpassat utifrån ålder och mognad med hjälp av bland annat olika metoder och verktyg, enskilda samtal med barnet, samt observerar barnets reaktioner med hjälp av barnets nätverk.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70620
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_70620_1.pdf (1.277Mb)
Date
2022-02-11
Author
Hasselqvist, Emma
Åholm, Josefin
Keywords
familjehemsplacerade barn
socialsekreterare
umgänge
delaktighet
barnets bästa
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV