• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Vad är det viktigaste för barnet?” En kvalitativ studie av hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar.

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar. Studien gjordes genom kvalitativ metod och bestod av intervjuer med sex socialsekreterare som arbetar inom Socialtjänsten på fem olika familjehemsenheter i Sverige. För att analysera intervjuerna användes innehållsanalys. De teoretiska begrepp som användes i analysen var forskningsbaserad- och erfarenhetsbaserad kunskap, Shiers delaktighetsmodell, subjekt-, aktörs- och skyddsperspektiv, samt ekologisk systemteori. Resultatet visade att socialsekreterare inhämtar kunskap från relevanta handböcker utformade av Socialstyrelsen samt andra modeller, exempelvis FoU Södertörn. Erfarenhet från tidigare ärenden visade sig vara en tillgång i umgängesplaneringar, samt den kunskap som delas kollegor emellan. Socialsekreterarna tar hjälp av barnets nätverk vid inhämtning av kunskap för att kunna utforma ett bra umgänge mellan barnet och barnets föräldrar. Barnets bästa i utformning av umgänge avgörs i det enskilda fallet med hjälp av enskilda samtal, samverkan med barnets nätverk samt skyddsbedömningar. Socialsekreterarna gör barnet delaktigt anpassat utifrån ålder och mognad med hjälp av bland annat olika metoder och verktyg, enskilda samtal med barnet, samt observerar barnets reaktioner med hjälp av barnets nätverk.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70620
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_70620_1.pdf (1.277Mb)
Datum
2022-02-11
Författare
Hasselqvist, Emma
Åholm, Josefin
Nyckelord
familjehemsplacerade barn
socialsekreterare
umgänge
delaktighet
barnets bästa
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV