• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om hur en större organisation har anpassat sig efter Covid19 pandemin ur ett strategiperspektiv

Abstract
Covid-19 pandemin har påverkat världen både socialt samt ekonomiskt och är än idag en pågående kris. Pandemin har inneburit en rad olika förändringar i världen vilket också har påverkat företag som behövt anpassa sig efter det rådande affärsklimatet. Branscherna har påverkats på olika sätt vilket har resulterat i att företag blivit tvungna till att se över sitt strategiarbete för att klara av den rådande pandemin. Syftet med denna kvalitativa studie är att få en djupare förståelse om hur en större organisation förändrar sitt strategiarbete under en kris och vad de har fått för lärdomar av det. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod där den empiriska datainsamlingen samlats in genom semistrukturerade intervjuer med mellanchefer och VD inom ett rederiföretag. Forskningsprocessen har bestått av en abduktiv ansats där författarna har kombinerat den teoretiska insamlingen och den empiriska datainsamlingen. Studiens teoretiska referensram presenterar tidigare studier samt teorier som berör; strategiarbete, strategiprocess, strategisk flexibilitet, resursmodell och unlearning. De semistrukturerade intervjuerna kunde identifiera följande åtta olika teman som presenteras som: 1. Företag X strategi och strategiarbete 2. Strategiarbete innan Covid-19 3. Strategiarbete under Covid-19 4. Skillnader mellan innan- och under Covid-19 5. Kris 6. Strategiarbete framåt 7. Flexibilitet 8. Lärdomar Resultatet av intervjuerna har analyserats med hjälp av den teoretiska referensramen och därefter har författarna kunnat dra slutsatser. Företag X har behövt anpassa sitt strategiarbete utefter pandemin för att hantera de förändringar som uppstått. Från intervjuer med respondenterna från företaget framkom det att företagets strategiarbete anpassades på tre huvudsakliga sätt: 1. De har börjat basera strategin mer utefter sina kunders behov i stället för vad som passar de själva bäst. 2. De har börjat satsa på att tillhandahålla mer tillförlitliga produkter. 3. Företag X har också genomgått en digital transformation där de anpassat sitt strategiarbete till en mer digital värld med distansarbete och digitala möten. I studien visar det sig att företag X har strategisk flexibilitet vilket är en bidragande faktor till att de har lyckats anpassa sig så bra som de gjort.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70661
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_70661_1.pdf (610.8Kb)
Date
2022-02-15
Author
Gidlund, Matilda
Mikaelsson Pfeil, Alfred
Keywords
strategi
strategisk flexibilitet
strategi i en kris
Covid-19
förändring
Series/Report no.
Management & organisation
22:04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV