Medarbetarskap inom IT-branschen. En undersökning om hur medarbetarskap upplevs av anställda och påverkar deras vilja att stanna i ett företag
Abstract
IT-branschens ständiga tillväxt och konstanta jakt på relevant spetskompetens, leder till ökande konkurrens mellan arbetsgivare. Hög personalomsättning blir den oundvikliga effekten
för arbetsgivare som misslyckas att erbjuda sin personal en arbetsplats värd att stanna på.
Denna kvalitativa intervjustudie undersöker begreppet medarbetarskap. Studien syftar till att
ta reda på hur medarbetare inom IT ser på medarbetarskap och dess påverkan på viljan att
stanna eller att inte stanna i en organisation. Detta mynnar sedan ut i en diskussion kring hur
företag kan förbättra det strategiska arbetet med employer branding för att behålla personal i
organisationen.
Resultaten av studien analyseras med befintliga modeller inom ämnet och belyser hur de sociala aspekterna på arbetsplatsen spelar en avgörande roll för medarbetarens vilja att stanna på arbetsplatsen. Störst påverkan har samspelet kollegor emellan, men också det mellan chefer och medarbetare. Möjligheter till frihet under ansvar, lyhördhet för den anställdes åsikter och känslan av att det egna arbetet bidrar till att skapa värde och tjänar ett syfte, har också identifierats som avgörande faktorer för en ökad vilja att stanna på arbetsplatsen. Inom medarbetarskap beskrivs också hur ledaransvar ska fördelas mellan ledare och medarbetare. Studiens resultat visa att det tycks finnas en vilja att ta ansvar och initiativ men inte att ha en uttalad ledarskapsroll.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-16Author
Andersson, Sandra
Forssell, Emil
Keywords
Medarbetarskap
medarbetare
management
ledarskap
Employer Branding
EVP
Series/Report no.
Management & organisation
20:34
Language
swe