• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medarbetarskap inom IT-branschen. En undersökning om hur medarbetarskap upplevs av anställda och påverkar deras vilja att stanna i ett företag

Abstract
IT-branschens ständiga tillväxt och konstanta jakt på relevant spetskompetens, leder till ökande konkurrens mellan arbetsgivare. Hög personalomsättning blir den oundvikliga effekten för arbetsgivare som misslyckas att erbjuda sin personal en arbetsplats värd att stanna på. Denna kvalitativa intervjustudie undersöker begreppet medarbetarskap. Studien syftar till att ta reda på hur medarbetare inom IT ser på medarbetarskap och dess påverkan på viljan att stanna eller att inte stanna i en organisation. Detta mynnar sedan ut i en diskussion kring hur företag kan förbättra det strategiska arbetet med employer branding för att behålla personal i organisationen. Resultaten av studien analyseras med befintliga modeller inom ämnet och belyser hur de sociala aspekterna på arbetsplatsen spelar en avgörande roll för medarbetarens vilja att stanna på arbetsplatsen. Störst påverkan har samspelet kollegor emellan, men också det mellan chefer och medarbetare. Möjligheter till frihet under ansvar, lyhördhet för den anställdes åsikter och känslan av att det egna arbetet bidrar till att skapa värde och tjänar ett syfte, har också identifierats som avgörande faktorer för en ökad vilja att stanna på arbetsplatsen. Inom medarbetarskap beskrivs också hur ledaransvar ska fördelas mellan ledare och medarbetare. Studiens resultat visa att det tycks finnas en vilja att ta ansvar och initiativ men inte att ha en uttalad ledarskapsroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70669
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_70669_1.pdf (699.4Kb)
Date
2022-02-16
Author
Andersson, Sandra
Forssell, Emil
Keywords
Medarbetarskap
medarbetare
management
ledarskap
Employer Branding
EVP
Series/Report no.
Management & organisation
20:34
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV