Förtroendeskapande genom kommunikation under Covid-19 - En kvantitativ studie om hur kommunikationen påverkar förtroendet för en organisation under Covid-19 pandemin
Abstract
Syftet med denna studie är att kartlägga sambandet mellan organisationers kommunikation
och förtroendet för organisationer under Covid-19 pandemin. Studien utgår ifrån följande
frågeställning: Hur påverkar organisationens kommunikation medlemmarnas förtroende för
organisationen under Covid-19 pandemin?
Studien är kvantitativ med en hypotetisk deduktiv karaktär, två hypoteser har formulerats
utifrån tidigare forskning för att besvara forskningsfrågan. Handelshögskolan vid
Göteborgs universitet är den organisation som har valts ut för att besvara forskningsfrågan.
Organisationen har påverkats kraftigt av den rådande pandemin och sedan tidig vår 2020 har
undervisningen gått från att bedrivas i universitetslokaler till att bedrivas på distans. Det
empiriska materialet har samlats in via en enkätundersökning som har skickats ut till studenter
på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. De svar som har erhållits från respondenterna
har ställts i relation till tidigare forskning och teorier inom det aktuella forskningsområdet.
Studiens empiri visar att kommunikationen har en signifikant påverkan på förtroendet för
organisationen under Covid-19 pandemin. Empirin visar att det är hur mottagaren upplever
kvalitén av kommunikationen, vilket operationaliserar i termer av kommunikationens
aktualitet, användbarhet och korrekthet som har störst påverkan på förtroendet för
organisationen. Av studien framgår det också att antal år i organisationen har en signifikant
positiv modererande effekt samt att hemort har en signifikant negativ modererande effekt på
kommunikationens påverkan på förtroendet för organisationen.
Den slutsats som kan dras av studiens resultat är att de organisationer som kommunicerar med
hög kvalité under pandemin skapar förtroende för organisationen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-16Author
Friberg, Adam
Norberg, Marcus
Keywords
förtroende
kvantitet av kommunikation
kvalite av kommunikation
kriskommunikation
Covid-19
Series/Report no.
Management & organisation
21:14
Language
swe