Varför startar entreprenörer företag? - En studie om vad som motiverar generation Y
Abstract
Denna uppsats handlar om vad som motiverar generation Y att vara entreprenörer och att starta företag. För att genomföra undersökningen har en kvalitativ metod används där 14 intervjuer gjorts med personer som tillhör generation Y och som startat företag. Den insamlade datan har analyserats med hjälp av två olika teorier kring motivation, Self determination theory och McClellands behovsteori. Datan har även jämförts med hjälp av Schumpeters syn på entreprenörskap. Studien visar på att det finns många faktorer som driver entreprenörer idag och motiverar dem till att starta företag men den mest utmärkande motivationsfaktorn i vår studie är friheten och självbestämmandet. Andra aspekter som diskuteras i studien är makt, prestation, kompetens, tillhörighet och social meningsfullhet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-02-16Author
Härdmark, Cecilia
Magnusson, Elin
Keywords
motivation
Entreprenörskap
Starta företag
Generation Y
Self determination theory
McClelland
Schumpeter
Series/Report no.
Management & organisation
20:15
Language
swe