Visa enkel post

dc.contributor.authorHärdmark, Cecilia
dc.contributor.authorMagnusson, Elin
dc.date.accessioned2022-02-16T14:32:35Z
dc.date.available2022-02-16T14:32:35Z
dc.date.issued2022-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70722
dc.description.abstractDenna uppsats handlar om vad som motiverar generation Y att vara entreprenörer och att starta företag. För att genomföra undersökningen har en kvalitativ metod används där 14 intervjuer gjorts med personer som tillhör generation Y och som startat företag. Den insamlade datan har analyserats med hjälp av två olika teorier kring motivation, Self determination theory och McClellands behovsteori. Datan har även jämförts med hjälp av Schumpeters syn på entreprenörskap. Studien visar på att det finns många faktorer som driver entreprenörer idag och motiverar dem till att starta företag men den mest utmärkande motivationsfaktorn i vår studie är friheten och självbestämmandet. Andra aspekter som diskuteras i studien är makt, prestation, kompetens, tillhörighet och social meningsfullhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & organisationsv
dc.relation.ispartofseries20:15sv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectEntreprenörskapsv
dc.subjectStarta företagsv
dc.subjectGeneration Ysv
dc.subjectSelf determination theorysv
dc.subjectMcClellandsv
dc.subjectSchumpetersv
dc.titleVarför startar entreprenörer företag? - En studie om vad som motiverar generation Ysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post