• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering av den fysiska handeln. En kvalitativ studie om hur butiker inom sällanköpsvaruhandeln använder & uppfattar tekniska analysverktyg

Abstract
Denna kvalitativa studie undersöker hur tekniska analysverktyg används och uppfattas av respondenter inom sällanköpsvaruhandeln. Ett möjligt analytiskt verktyg är en kamerateknik som kan omvandla konsumentbeteende till statistik. Studien vill ge en inblick i hur fysiska butiker på ett generellt sätt har behövt genomföra, och kommer behöva genomföra, förändringar för att överleva det reformerade handelsklimat som digitaliseringen innebär. Empirisk data ställs i relation till tidigare studier, institutionell teori samt ANT (aktör-nätverksteori) för att tolka och utforska olika resonemang. Genom ett flertal intervjuer framkom det att samtliga respondenter upplever förändringar inom sällanköpsvaruhandeln och dess fysiska butiksmiljö. Respondenterna påpekar att det finns ett stort behov av att samla in och hantera kunddata för att få ökad kunskap om konsumentbeteende. Kameratekniken anses som ett möjligt analysverktyg till det, men med viss restriktivitet då tekniken kan anses kontroversiell av konsumenter. Studien visar att förändring för att hålla sig aktuell inom sällanköpsvaruhandeln är nödvändigt. Integrering av digitalisering och fysisk handel möts i begreppet “omnichannels” där organisationens samtliga kanaler ses som en enhet. Enligt respondenterna är omnichannels framtiden inom sällanköpsvaruhandeln. Problematiken är att det inte finns en given väg att gå inom omnichannels för att nå framgång, utan att det fortfarande är en pågående process.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70724
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_70724_1.pdf (308.4Kb)
Date
2022-02-16
Author
Skoog, Olivia
Ryman, Marie
Keywords
digitalisering
fysiska butiker
analysverktyg
kamerateknik
omnichannel
Series/Report no.
Management & organisation
20:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV