• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering av den fysiska handeln. En kvalitativ studie om hur butiker inom sällanköpsvaruhandeln använder & uppfattar tekniska analysverktyg

Sammanfattning
Denna kvalitativa studie undersöker hur tekniska analysverktyg används och uppfattas av respondenter inom sällanköpsvaruhandeln. Ett möjligt analytiskt verktyg är en kamerateknik som kan omvandla konsumentbeteende till statistik. Studien vill ge en inblick i hur fysiska butiker på ett generellt sätt har behövt genomföra, och kommer behöva genomföra, förändringar för att överleva det reformerade handelsklimat som digitaliseringen innebär. Empirisk data ställs i relation till tidigare studier, institutionell teori samt ANT (aktör-nätverksteori) för att tolka och utforska olika resonemang. Genom ett flertal intervjuer framkom det att samtliga respondenter upplever förändringar inom sällanköpsvaruhandeln och dess fysiska butiksmiljö. Respondenterna påpekar att det finns ett stort behov av att samla in och hantera kunddata för att få ökad kunskap om konsumentbeteende. Kameratekniken anses som ett möjligt analysverktyg till det, men med viss restriktivitet då tekniken kan anses kontroversiell av konsumenter. Studien visar att förändring för att hålla sig aktuell inom sällanköpsvaruhandeln är nödvändigt. Integrering av digitalisering och fysisk handel möts i begreppet “omnichannels” där organisationens samtliga kanaler ses som en enhet. Enligt respondenterna är omnichannels framtiden inom sällanköpsvaruhandeln. Problematiken är att det inte finns en given väg att gå inom omnichannels för att nå framgång, utan att det fortfarande är en pågående process.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70724
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_70724_1.pdf (308.4Kb)
Datum
2022-02-16
Författare
Skoog, Olivia
Ryman, Marie
Nyckelord
digitalisering
fysiska butiker
analysverktyg
kamerateknik
omnichannel
Serie/rapportnr.
Management & organisation
20:11
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV