• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrerade elevers sociala delaktighet i grundskolan En kvalitativ studie av några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan

Abstract
Forskningsläget kring elever med intellektuell funktionsnedsättning är förhållandevis sparsam, i synnerhet kring de elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner, men går integrerade i grundskolan i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är således att undersöka några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan. Studien innefattar även lärarnas beskrivningar av sina integrerade elevers sociala delaktighet samt hur dessa lärare arbetar för att skapa god social delaktighet. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats med fenomenologisk teori som grund, vilket innebär ett fokus på hur människor upplever olika livsvärldsfenomen, i detta fall social delaktighet. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra elever i årskurs 4 - 9 samt deras fyra lärare har data insamlats, transkriberats och därefter analyserats systematiskt med hjälp av Giorgis fenomenologiska analysmetod. Resultatet tolkades utifrån en definition av social delaktighet och redovisades utifrån fyra nyckelteman som bygger på definitionen; vänskap och relationer, interaktion och kontakt, elevens självuppfattning och acceptans av klasskamrater. Sammanfattningsvis kan sägas att eleverna i studien uttryckte upplevelser av social delaktighet i relativt hög grad, men att det ur lärarnas perspektiv uttrycktes upplevelser av brister inom vissa områden, vilket gör att de inte kan räknas som fullt socialt delaktiga i skolans verksamhet.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70735
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_70735_1.pdf (668.1Kb)
Date
2022-02-17
Author
Carlsson, Sara
Englund, Sanna
Keywords
integrerade elever
intellektuell funktionsnedsättning
social delaktighet
fenomenologi
grundskola
Series/Report no.
Magister
HT21 IPS SLU601
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV