dc.contributor.author | Bringeland, Lo | |
dc.date.accessioned | 2022-02-22T14:33:18Z | |
dc.date.available | 2022-02-22T14:33:18Z | |
dc.date.issued | 2022-02-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70756 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur jag som musiker skulle kunna utforska och använda mig av nya improvisatoriska grepp. Detta i en kyrklig kontext; improviserande på orgel till lästa bibeltexter. I denna uppsats har jag undersökt vilka förberedelser som krävs, musikaliskt och mentalt, för att genomföra en improvisation med bibeltext som ingång. Mina frågeställningar för arbetet har varit: Hur kan jag förbereda mig för improvisation, vilka musikaliska verktyg kan jag behöva? Hur kan jag förbereda mig mentalt? Vad kännetecknar genomförd improvisation som skedde i dialog med lästa bibeltexter? De metoder jag valt är att arbeta med är olika improvisatoriska verktyg. Arbetet går också igenom de verktyg som främjat den mentala förberedelsen; tankar om den yttre och inre resa jag gjort genom att gå igenom denna process. Resultatet av detta arbete blev nya upptäckter i form av en musikalisk palett, en genomförd improvisationskonsert i Masthuggskyrkan samt verktyg för att förbereda mig mentalt vid improvisation. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | orgelimprovisation | sv |
dc.subject | flow | sv |
dc.subject | gestaltning | sv |
dc.subject | bibelord | sv |
dc.title | En studie i musikaliskt uttryck på orgel från idé till konsert | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |