• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing. Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory Metod: Surveyundersökning Material: Instagraminlägg från influencers och företag, svar från surveyundersökning som riktar sig till svenska kvinnor i åldrarna 16-25 år. Resultat: Studien visar att attityden till reklam på Instagram generellt är negativ. När det gäller influencer marketing råder dock en viss ambivalens. En stor del av respondenterna uttrycker kritik och en negativ attityd till fenomenet samtidigt som mer än 68 procent någon gång eller oftare köpt en produkt som en influencer gjort reklam för. Reklamen från influencers uppfattas som mer estetiskt tilltalande men studien visade även på ett samband mellan benägenheten att köpa en produkt och influencers som står bakom reklamen. En positiv attityd till influencern i fråga resulterar i större fallenhet att köpa en produkt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70810
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_70810_1.pdf (10.46Mb)
Datum
2022-02-24
Författare
Nylander, Lovisa
Forssling, Ella
Ardevall, Johanna
Nyckelord
Influencer marketing, Influencer, Sociala medier, Instagram, Reklam
Serie/rapportnr.
1176
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV