• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapet på restauranger med stjärna i Guide Michelin. En kvalitativ studie om ledarens roll i framgångsrika restauranger.

Abstract
Restaurangbranschen är en tävlingsinriktad bransch som leds av vinnarskallar med stor passion för yrket med framgång i fokus. Det gäller att vara snabbtänkt då hastiga beslut som kan vara avgörande inte är ovanligt. En framgångsrik restaurang i denna uppsats anses som den som belönats av Guide Michelin med minst en stjärna. Guide Michelin fokuserar enbart på maten. Men för att en kommersiell restaurang ska överleva krävs en ekonomisk vinning, även om det är maten och upplevelsen som är i fokus på en s.k. fine dining-restaurang så måste restaurangens kostnader betalas. Genom en hög servicenivå förmedlas restaurangens helhet hela vägen fram till gästen. I denna uppsats framgår hur viktigt ledarskapet är i en restaurangs framgång för att behålla personal och gemensamt jobba mot uppsatta mål, för att därmed nå största möjliga resultat för verksamheten. En bra ledare måste vara positiv och ha en stor vilja att gemensamt föra verksamheten framåt. Ledaren måste kunna se alla individer och ta fram det bästa utav var och en för att skapa den viktiga gruppdynamiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70834
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_70834_1.pdf (315.3Kb)
Date
2022-02-28
Author
Ahlqvist, Tina
Keywords
ledarskap
framgång
stjärnrestaurang
Guide Michelin
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV