Show simple item record

dc.contributor.authorPalmqvist, Martina
dc.contributor.authorJohansson, Pernilla
dc.date.accessioned2022-03-15T15:24:19Z
dc.date.available2022-03-15T15:24:19Z
dc.date.issued2022-03-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/70999
dc.description.abstractSystematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för strävan mot de nationella målen. Genom undersökningen vill vi även lyfta lärare i fritidshems uppfattning av rektorernas ledarskap kring strävan att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Vi har använt oss av kvalitativa semistrukturerade eller delvis strukturerade intervjuer som metod. I analysen av insamlat material utgick vi från en tematisk analysmetod. Efter våra intervjuer fann vi material av intresse att analysera kring systematiskt kvalitetsarbete och arbetet kring det. Genom att koppla tidigare forskning till vår analys kunde vi tolka svaren från intervjuerna på ett sätt som visade ett resultat som kunde redovisas och vi fann också utvecklingsområden i uppsatsen där vi lyfter ett förslag till fortsatt forskning inom ämnet kring systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet. I resultatet kom vi fram till att lärare i fritidshem använder sig av olika mallar och metoder i planering och dokumentation i systematiskt kvalitetsarbete. Vi har använt oss av en Enactment Teori i vår uppsats. Enactment teori menas med att lärare i fritidshem och rektorer skapar mening, tolkar policydokument till olika kontexter. Detta påverkar hur verksamheten ser ut på fritidshem. I resultatet av vår studie visade det sig att lärare i fritidshem arbetar med systematiskt kvalitetsarbete i olika utsträckning. Det visade sig även att de använde sig av olika mallar och metoder i planering och dokumentation i systematiskt kvalitetsarbete. I vår resultat och analysdel presenterar vi därav även mallar och metoder som används i systematiskt kvalitetsarbete. I resultatet visade det sig även att rektorer har en stor betydelse för hur systematiskt kvalitetsarbete genomförs i fritidshem.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSystematiskt kvalitetsarbete, lärare i fritidshem, fritidshem, dokumentation, planering, enactment.en_US
dc.titleDokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record