• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar i datumordning 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Visar i datumordning
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Visar i datumordning
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar i datumordning:

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-20 av 42

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Montessoripedagogiken -Kritik och berättigande 

      Brown, Vanja; Thorn Ekberg, Sofia (2019-03-22)
      Denna studie behandlar ett urval av den kritik som montessoripedagogiken mött genom tiderna. Uppsatsen består av två delar. Dels en översikt av kritik som riktats mot montessoripedagogiken och Montessoris egna tankar. ...
    • Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är 

      Klasson, Camilla; Kondorajian, Sibella (2019-05-03)
      Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är, hur anser pedagogerna att samlingen bidrar ...
    • ”Men det är ju allting” En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem 

      Lindecrantz, Gustav; Rylander, Philip (2019-05-23)
      I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de utmaningar ...
    • Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder 

      Forsander, Daniel; Nilsson, Victoria (2022-03-15)
      Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och ...
    • “Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion 

      Norén, Maria; Saxberg, Emma (2022-03-15)
      I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt ...
    • Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession. 

      Evelina, Carlsson; Ann, Wallsten (2022-03-15)
      Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt ...
    • Pedagogisk interaktion och deltagande – som ett pedagogiskt verktyg under den fria leken på fritidshemmet. 

      Guldbrand, Emma; Rydell, Rebecca (2022-03-15)
      Studien syftar till att fördjupa kunskap om hur pedagogisk interaktion och deltagande påverkar elevers deltagande, lärande och utveckling under den fria leken. Studien grundar sig på ett dilemma som uppmärksammats av oss ...
    • Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet. 

      Palmqvist, Martina; Johansson, Pernilla (2022-03-15)
      Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för ...
    • Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning 

      Curtis, Matilda; Höines, Arild (2022-03-15)
      Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital ...
    • Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat? 

      Hilmersson, Therese; Hurtig, Jeanette (2022-03-15)
      Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och ...
    • ”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet 

      Lindgren, Emma; Ternevi, Catrin (2022-03-15)
      “Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner ...
    • Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet 

      Gunic Krvavac, Amina; Viking, Richard (2022-03-16)
      Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av ...
    • Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie 

      Tusach, Andreu; Jakobsson, David (2022-03-16)
      Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet ...
    • Utomhuspedagogik - Att lära i och om sin närmiljö - En kvalitativ studie om hur lärare använder sig av läroplanens riktlinjer för att främja utevistelse i fritidshemmets verksamhet. 

      Nielsen, Angelica; Mohlén, Fredrik (2022-03-16)
      Vi har liknande erfarenheter från att ha jobbat och besökt flera fritidshem på olika platser med skiljaktiga miljöer. Vår erfarenhet av utevistelse i fritidshemmets verksamhet är att utevistelsen oftast kopplas till elevers ...
    • Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan 

      Modigh, Christer; Olsson, Karl (2022-03-16)
      Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska och göra en översikt av svenska ...
    • Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen 

      Mårtensson, Douglas; Tell Günaydin, Mikael (2022-03-16)
      Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och ...
    • “På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen 

      Svensson, Emelie; Thyberg, Isabella (2022-03-16)
      I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur dessa erfarenheter eleverna ...
    • Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet 

      Thorén, Cecilia; Mårtensson, Ann-Marie (2022-03-16)
      Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande, undersöks hur personal i fritidshemmet ...
    • Kvalitet i fritidshemmets undervisning En kritisk diskursanalys av lärare i fritidshems uttalanden om kvalitet 

      Ljung, Louise; Karlsson, Mikaela (2022-03-16)
      Fritidshemmet spelar en central roll i barns tillvaro. Granskningar av fritidshem visar dock att kvaliteten på den undervisning som erbjuds i verksamheterna är bristande samt att fritidshemmets uppdrag ej uppfylls. Syftet ...
    • Fritid i ett meningsfullt fritidshem? 

      Glimstedt, Isak; Kreivi, Marcus (2022-03-16)
      I fritidshemmets del i läroplanen förekommer begreppet meningsfull fritid som verktyg för att skapa en god fritidshemsverksamhet. Begreppet har ingen tydlig definition i läroplanen och är därmed öppet för tolkning av de ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV