dc.contributor.author | Evelina, Carlsson | |
dc.contributor.author | Ann, Wallsten | |
dc.date.accessioned | 2022-03-15T15:29:35Z | |
dc.date.available | 2022-03-15T15:29:35Z | |
dc.date.issued | 2022-03-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71000 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin
tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie
utifrån att det är ett dubbelt arbetsuppdrag som väntar; både som lärare i fritidshem men också
som ämneslärare har vi också bearbetat vårt material utifrån begreppet professionell identitet.
Syftet tydliggörs utifrån följande frågeställningar: 1) Hur uttrycker lärarstudenter att
utbildningen förbereder dem inför det kommande dubbla arbetsuppdraget ?
2) På vilket sätt beskriver lärarstudenterna sin kommande yrkesprofession ? 3) Vilka kritiska
aspekter lyfter lärarstudenterna fram som avgörande för sin kommande professionella
identitet? För att ta reda på hur studenterna upplever och hur de uttrycker sig samt beskriver
företeelser så har vi valt kvalitativ metod. Vi har använt oss av fokusgruppdiskussion och
enskilda intervjuer för att få svar på våra frågor. Vi har analyserat vårt material utifrån
tidigare forskning och Banduras (1977) teori om tilltro till självförmåga. I resultatet ser vi att
det primära för att stärka blivande lärare i fritidshem i deras tilltro till självförmåga men även
professionell identitet är rätt förutsättningar från utbildningen, men även från rektorer och
ledning i form av verbalt stöd och support samt planeringstid. Tilltron till självförmåga hos
studenterna är hög när det gäller fritidsverksamheten men desto lägre inom ämnet som ingår i
utbildningen. Studenterna efterfrågar mer praktiska moment i utbildningen att ha med sig som
ett redskap i sitt yrkesutövande. Handledning, kunskap samt inspiration av andra och varandra
som yrkesverksamma verkar vara viktiga faktorer för att utveckla en professionell identitet.
Den dubbla yrkesrollen samt yrkets status är faktorer som kommer belysas. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Självförmåga (eng. self-efficacy), professionell identitet, lärare i fritidshem | en_US |
dc.title | Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession. | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |