Show simple item record

dc.contributor.authorForsander, Daniel
dc.contributor.authorNilsson, Victoria
dc.date.accessioned2022-03-15T15:34:11Z
dc.date.available2022-03-15T15:34:11Z
dc.date.issued2022-03-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71001
dc.description.abstractVi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. Det har gjorts genom en intervju med en lärare och en enkät till elever för att skapa en nulägesanalys. I arbetet skriver vi om aktionsforskning och dess cykliska processteg och hur vi har genomfört arbetet utifrån dessa steg. Vi skriver även om äventyrspedagogikens framväxt, om kompiskonceptet som är en av flera delar och den del som vi valt att fokusera vårt arbete på. Vår erfarenhet av fritidshemmets utomhusverksamhet med tillhörande skogsutflykter är att den sker mest som en aktivitet för miljöombyte med naturinslag och inte som ett planerat lärtillfälle. Vi ville med utvecklingsarbetet ge inspiration till lärare(n) i fritidshem att bedriva utomhusverksamheten som en möjlighet för lärande, att ge eleverna möjlighet till varierande arbetssätt som främjar deras lärande. Vi ville även inspirera lärare(n) till att själva utveckla och använda äventyrspedagogiska aktiviteter i sin egen verksamhet. Ett utvecklingsarbete är en långsiktig process, detsamma gäller för arbetet med Furmarks kompiskoncept, av den anledningen är det svårt för oss att se ett tydligt resultat. Vi kan dock se att vi inspirerat läraren i fritidshemmet till att fortsatta med utflyktsdagen efter våra tillfällen tillsammans.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectutomhuspedagogik, utomhusverksamhet, äventyrspedagogik, samarbetsinlärning, kamratövningar, fritidshem, aktionsforskningen_US
dc.titleNej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoderen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record