Show simple item record

dc.contributor.authorNorén, Maria
dc.contributor.authorSaxberg, Emma
dc.date.accessioned2022-03-15T15:37:47Z
dc.date.available2022-03-15T15:37:47Z
dc.date.issued2022-03-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71002
dc.description.abstractI denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som berör religion. Denna kvalitativa undersökning har genomförts med hjälp av intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger. Totalt sju personer intervjuades för att generera den empiri som ligger till grund för studiens resultat. Materialet är sedan analyserat med hjälp av Smarts teori om religion som ett flerdimensionellt fenomen (Reimers, 2019), med olika hållningar inom värdepedagogik (Thornberg, 2004) och med hjälp av begreppet mikroaggressioner (Murray, 2020). Studiens huvudsakliga resultat visar på att lärare i fritidshem upplever att deras pedagogiska uppdrag kopplat till religion är svårt samt att de ofta har ett omedvetet förhållningssätt som riskerar att osynliggöra eller förminska elevers religiösa tankar och erfarenheter.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectreligion, tro, fritidshem, förhållningssätt, värdepedagogik, mikroaggressioner, kvalitativ metod, intervjuen_US
dc.title“Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religionen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record