dc.contributor.author | Norén, Maria | |
dc.contributor.author | Saxberg, Emma | |
dc.date.accessioned | 2022-03-15T15:37:47Z | |
dc.date.available | 2022-03-15T15:37:47Z | |
dc.date.issued | 2022-03-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71002 | |
dc.description.abstract | I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande
till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa
uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som
berör religion. Denna kvalitativa undersökning har genomförts med hjälp av intervjuer med
lärare i fritidshem och fritidspedagoger. Totalt sju personer intervjuades för att generera den
empiri som ligger till grund för studiens resultat. Materialet är sedan analyserat med hjälp av
Smarts teori om religion som ett flerdimensionellt fenomen (Reimers, 2019), med olika
hållningar inom värdepedagogik (Thornberg, 2004) och med hjälp av begreppet
mikroaggressioner (Murray, 2020). Studiens huvudsakliga resultat visar på att lärare i
fritidshem upplever att deras pedagogiska uppdrag kopplat till religion är svårt samt att de
ofta har ett omedvetet förhållningssätt som riskerar att osynliggöra eller förminska elevers
religiösa tankar och erfarenheter. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | religion, tro, fritidshem, förhållningssätt, värdepedagogik, mikroaggressioner, kvalitativ metod, intervju | en_US |
dc.title | “Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |