Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan
Abstract
Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling
och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska
och göra en översikt av svenska fritidspedagogiska forskningsresultat kring samverkan mellan
fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan för att främja samverkan mellan
verksamheterna. Den metod som använts är systematisk litteraturstudie där resultaten av den
systematiska sökningen tematiskt analyserats. Analysen visar både möjliggörande och
hindrande faktorer för samverkan både på en organisatorisk samt grupp- och individnivå. Det
framkommer att det för samverkan är viktigt med en närvarande och kunnig ledare,
gemensam planeringstid och stabilitet i personalgruppen. Vidare framkommer att en bristande
gemensam förståelse för styrdokumenten och att yrkesgrupperna har olika synsätt och
förhållningssätt kan utgöra ett hinder för samverkan, medan en gemensam förståelse för
begreppsdefinitioner och kommunikation mellan yrkesgrupperna kan främja samverkan. Det
förekommer även maktförhållanden som påverkar samspelet mellan yrkesgrupperna.
Slutsatser som dras utifrån resultaten är att ett gemensamt yrkesspråk spelar en betydelsefull
roll och återfinns i ett flertal faktorer kring samverkan, samt att en samarbetsform som bygger
på att ta tillvara på varandras kompetenser och arbeta mot gemensamma mål möjliggör
samverkan mellan yrkesgrupperna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-03-16Author
Modigh, Christer
Olsson, Karl
Keywords
fritidshem, skola, samverkan, samarbete, yrkesspråk
Language
swe