Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen
Abstract
Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt
uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala
media och populärkultur. Studien har sin teoretiska grund i det sociokulturella perspektivet på
lärande. Studien utgår från frågeställningarna: “Hur resonerar lärare om det digitaliserade
fritidshemmet i relation till undervisning?”, “vilka attityder och uppfattningar om elevers
erfarenheter och intressen av digitala media och populärkultur ger lärarna uttryck för?” och “På
vilka sätt beskriver lärarna att de arbetar med digitala media och populärkultur för att stötta och
utveckla deras digitala kompetens och samtidigt erbjuda en meningsfull fritid?”
Studien har en kvalitativ ansats där empirin har samlats in via semistrukturerade intervjuer med
fem olika utbildade lärare i fritidshem från fyra olika skolor. Empirin har analyserats genom en
tematisk analys.
Resultatet som arbetats fram via den tematiska analysen visar att elevers digitala media
användande och populärkultur är stor bidragande faktor till elevers meningsfulla fritid i
verksamheterna. Vilket sätter stor press på lärarna att vara “up to date” med elevernas intressen
och tidigare erfarenheter för att de ska kunna bedriva en verksamhet som når upp till
fritidshemmets uppdrag. Resultatet och diskussionen visar även på att lärarna har en misstro till
elevernas intressen i digital media och populärkultur när det är satt utanför en skolkontext.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-03-16Author
Mårtensson, Douglas
Tell Günaydin, Mikael
Keywords
Digitalisering, Populärkultur, Meningsfull fritid, Fritidshem, Lärare, Sociokulturellt perspektiv, Tematisk analys.
Language
swe