Show simple item record

dc.contributor.authorGunic Krvavac, Amina
dc.contributor.authorViking, Richard
dc.date.accessioned2022-03-16T08:51:02Z
dc.date.available2022-03-16T08:51:02Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71014
dc.description.abstractUnder de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av vissa svårigheter i integrationsarbetet. Därmed försvåras skolans arbete att främja integrationen av nyanlända flyktingelever. Syftet med arbetet är att kartlägga hur fritidslärare arbetar med att främja nyanlända elevers integration i Sverige. Vårt arbete baseras på intervjuer. Skolan är viktig för en bra integration. Fritidslärare skall ge alla elever rätt förutsättningar till att integrera sig i samhället. I tidigare forskning belyses vad små skillnader mellan människor och händelser kan resultera i över en längre tid. Samhällsklyftor skapas av människor som tenderar att umgås med likasinnade människor med avseende på erfarenheter, intressen och bakgrund. (Edling & Liljeros, 2017). Sveriges politiska ståndpunkt är att alla människor har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett deras etniska tillhörighet eller deras kulturella bakgrund. Enskilda individer förhåller sig rätten att vara olika och rätten att bestämma över sin etniska och kulturella identitet och även göra en egen, ny livsstil, identitet och möjlighet att vara stolta över sin bakgrund. Samhällsutvecklingens grund är uppbyggd av respekt, tolerans, delaktighet samt ansvar (Prop. 1997/98:16). Resultat och analyser av dessa kan sammanfattas i att: förståelse av elevernas olika förutsättningar och dess inverkan på integrationen i skola, inkluderingsprincipen, förståelse och utbyte av erfarenheter mellan personal och elever är något som hjälper i den personliga utvecklingen av både elever och personal.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFritidshem, integration, sociala relationer, metoder och arbetssätt, interkulturell kompetens, segregationen_US
dc.titleIntegration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmeten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record