dc.contributor.author | Gunic Krvavac, Amina | |
dc.contributor.author | Viking, Richard | |
dc.date.accessioned | 2022-03-16T08:51:02Z | |
dc.date.available | 2022-03-16T08:51:02Z | |
dc.date.issued | 2022-03-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71014 | |
dc.description.abstract | Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av vissa svårigheter i integrationsarbetet. Därmed försvåras skolans arbete att främja integrationen av nyanlända flyktingelever.
Syftet med arbetet är att kartlägga hur fritidslärare arbetar med att främja nyanlända elevers integration i Sverige. Vårt arbete baseras på intervjuer. Skolan är viktig för en bra integration. Fritidslärare skall ge alla elever rätt förutsättningar till att integrera sig i samhället.
I tidigare forskning belyses vad små skillnader mellan människor och händelser kan resultera i över en längre tid. Samhällsklyftor skapas av människor som tenderar att umgås med likasinnade människor med avseende på erfarenheter, intressen och bakgrund. (Edling & Liljeros, 2017).
Sveriges politiska ståndpunkt är att alla människor har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett deras etniska tillhörighet eller deras kulturella bakgrund. Enskilda individer förhåller sig rätten att vara olika och rätten att bestämma över sin etniska och kulturella identitet och även göra en egen, ny livsstil, identitet och möjlighet att vara stolta över sin bakgrund. Samhällsutvecklingens grund är uppbyggd av respekt, tolerans, delaktighet samt ansvar (Prop. 1997/98:16).
Resultat och analyser av dessa kan sammanfattas i att: förståelse av elevernas olika förutsättningar och dess inverkan på integrationen i skola, inkluderingsprincipen, förståelse och utbyte av erfarenheter mellan personal och elever är något som hjälper i den personliga utvecklingen av både elever och personal. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Fritidshem, integration, sociala relationer, metoder och arbetssätt, interkulturell kompetens, segregation | en_US |
dc.title | Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |