Show simple item record

dc.contributor.authorÖstling Sigfridsdotter, Louise
dc.contributor.authorWetterdal, Moa
dc.date.accessioned2022-03-17T12:34:55Z
dc.date.available2022-03-17T12:34:55Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71050
dc.descriptionThe emergence of technology and digital platforms have affected how companies manage their internal communication and workflow alignment. A management system is a system whose purpose is to provide employees with information to ensure work follows the company's guidelines. This study aims to investigate how employees at Sigma Technology experience the usability of their current management system and what importance human cognition has in a practical design work with a focus on usability. Quantitative and qualitative user data are collected through a survey and a combined interview that contains the methods usability test, observation, the Think-Aloud method and interview. The results showed that the system is largely not used and that employees experience shortcomings in the system's usability. A prototype was then created containing design solutions addressing the shortcomings pointed out by the users. The importance of a cognitive approach during the design process is then assessed and the conclusion is that a cognitive perspective is necessary to achieve usability adapted to the specific needs of the employees.en_US
dc.description.abstractI och med teknologins framväxt blir det allt vanligare att företag kommunicerar information internt via ett ledningssystem. Ledningssystemets syfte är att bistå anställda för att säkerställa att arbetet följer företagets riktlinjer. Denna studie syftar till att undersöka hur anställda på Sigma Technology upplever användbarheten i deras nuvarande ledningssystem samt vilken roll mänsklig kognition har i ett praktiskt designarbete med fokus på användbarhet. Kvantitativ och kvalitativ användardata samlas in genom enkätundersökning och en kombinerad intervju som innehåller metoderna användartest, observation, Think-Aloud-metoden och intervju. Resultatet visade på att systemet i stor utsträckning inte används samt att anställda upplever flertal brister i användbarheten. Det skapades därefter en prototyp innehållandes lösningsförslag på de brister som pekats ut av användarna. Det diskuteras sedan om vikten av ett kognitivt förhållningssätt under designprocessen och en slutsats dras om att ett kognitivt perspektiv är nödvändigt för att uppnå användbarhet anpassat till specifika slutanvändarens behov.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2021:060en_US
dc.subjectAnvändbarhet, Användarupplevelse, Gränssnitt, Ledningssystem, Designprocess, Människa–datorinteraktion, Prototypen_US
dc.subjectUsability, User Experience, Interface, Management System, Design Process, Human-Computer Interaction, Prototypeen_US
dc.titleANVÄNDBARHET I LEDNINGSSYSTEM – en användarcentrerad studie som undersöker användbarhet i förhållande till kognition genom praktiskt designarbeteen_US
dc.title.alternativeUSABILITY IN MANAGEMENT SYSTEM A user-centered study that examines usability in relation to cognition through practical design worken_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record