ANVÄNDBARHET I LEDNINGSSYSTEM – en användarcentrerad studie som undersöker användbarhet i förhållande till kognition genom praktiskt designarbete
USABILITY IN MANAGEMENT SYSTEM A user-centered study that examines usability in relation to cognition through practical design work
Sammanfattning
I och med teknologins framväxt blir det allt vanligare att företag kommunicerar information
internt via ett ledningssystem. Ledningssystemets syfte är att bistå anställda för att säkerställa
att arbetet följer företagets riktlinjer. Denna studie syftar till att undersöka hur anställda på
Sigma Technology upplever användbarheten i deras nuvarande ledningssystem samt vilken
roll mänsklig kognition har i ett praktiskt designarbete med fokus på användbarhet.
Kvantitativ och kvalitativ användardata samlas in genom enkätundersökning och en
kombinerad intervju som innehåller metoderna användartest, observation,
Think-Aloud-metoden och intervju. Resultatet visade på att systemet i stor utsträckning inte
används samt att anställda upplever flertal brister i användbarheten. Det skapades därefter en
prototyp innehållandes lösningsförslag på de brister som pekats ut av användarna. Det
diskuteras sedan om vikten av ett kognitivt förhållningssätt under designprocessen och en
slutsats dras om att ett kognitivt perspektiv är nödvändigt för att uppnå användbarhet anpassat
till specifika slutanvändarens behov.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The emergence of technology and digital platforms have affected how companies manage
their internal communication and workflow alignment. A management system is a system
whose purpose is to provide employees with information to ensure work follows the
company's guidelines. This study aims to investigate how employees at Sigma Technology
experience the usability of their current management system and what importance human
cognition has in a practical design work with a focus on usability. Quantitative and qualitative
user data are collected through a survey and a combined interview that contains the methods
usability test, observation, the Think-Aloud method and interview. The results showed that
the system is largely not used and that employees experience shortcomings in the system's
usability. A prototype was then created containing design solutions addressing the
shortcomings pointed out by the users. The importance of a cognitive approach during the
design process is then assessed and the conclusion is that a cognitive perspective is necessary
to achieve usability adapted to the specific needs of the employees.
Fil(er)
Datum
2022-03-17Författare
Östling Sigfridsdotter, Louise
Wetterdal, Moa
Nyckelord
Användbarhet, Användarupplevelse, Gränssnitt, Ledningssystem, Designprocess, Människa–datorinteraktion, Prototyp
Usability, User Experience, Interface, Management System, Design Process, Human-Computer Interaction, Prototype
Serie/rapportnr.
2021:060
Språk
swe