Show simple item record

dc.contributor.authorHörndahl, Elvira
dc.contributor.authorJohansson, Malin
dc.date.accessioned2022-03-17T13:14:36Z
dc.date.available2022-03-17T13:14:36Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71053
dc.description.abstractSyftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s.22). Därför har vi i denna studie valt att undersöka hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger upplever hur deras skola arbetar för en skola för alla, där alla kan vara med och likvärdighet, detta genom att undersöka tillgängligheten på fritidshemmet. Frågeställningarna som är grunden för vår studie är: 1. Vad är en tillgänglig lärmiljö enligt utbildade lärare och fritidspedagoger i fritidshem? 2. Hur arbetar utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger för att möjliggöra tillgängliga lärmiljöer och delaktighet för alla elever? 3. Finns det förutsättningar i fritidshemmet för att arbeta för en tillgänglig lärmiljö? Studien bygger på en enkätundersökning där det var 22 stycken utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger som deltog i enkätundersökningen som innehöll både öppna och slutna frågor. Genom de slutna frågorna fick vi fram bakgrundsfaktorer som tillsammans analyserades med de öppna frågorna från respondenternas egna svar som bidrog till studiens resultat. Hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger förstår, arbetar och anpassar verksamheten visas i resultatet genom de olika miljöerna, fysisk-, pedagogisk- och social miljö. Resultatet som framkommer i vår studie är att det finns bristande förutsättningar i verksamheten, okunskap om lärmiljöer och att det oftast bara är en miljö som anpassas i verksamheten för att möjliggöra tillgängligheten på fritidshemmet för alla elever, vilket kan påverka förutsättningar för en likvärdig utbildning.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectEn skola för allaen_US
dc.subjectlikvärdigheten_US
dc.subjecttillgängligheten_US
dc.subjecttillgängliga lärmiljöeren_US
dc.subjectdelaktigheten_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectinkluderande lärmiljö,en_US
dc.subjectstöd i form av extra anpassning eller särskilt stöden_US
dc.subjectfysisk miljöen_US
dc.subjectpedagogisk miljö och social miljö.en_US
dc.title”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record