Show simple item record

dc.contributor.authorBröms, Anders
dc.contributor.authorDavidsson, Linnéa
dc.date.accessioned2022-03-17T15:49:24Z
dc.date.available2022-03-17T15:49:24Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71057
dc.description.abstractDenna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma lärare, annan pedagogisk personal i skolan men även ur ett samhällsperspektiv. Studiens teoretiska grund tas i socialkonstruktivismen med utgångspunkt att samhället och identitet är ett social fenomen. Frågeställningarna i denna studie är: “Hur ser lärare samt annan pedagogisk personals på icke religiösa huvudbonader i skolan och fritidshem i relation till vad LGR 11 skriver kring identitetsskapande?”, “Sett utifrån både ett samhällsperspektiv och direkt i skolan samt fritidshemmet vilka argument görs för att både förbjuda och tillåta icke religiösa huvudbonader i skolan och fritidshemmet?” och “Hur ser huvudbonadens vara och inte vara ut historiskt sett i skolans verksamheter från ett samhällsperspektiv?”. Studien har utgått från en kvalitativ undersökningsmetod, semistrukturerade intervjuer, baserad på sju olika personer som har arbetat inom skolans verksamhet. Som komplement genomfördes en kvantitativ enkätundersökning som riktades mot allmänheten för att bidra med ett samhällsperspektiv genom digitala medier. Empirin analyserades genom en tematiskt analys. Resultatet visar att huvudbonadens roll har diskuterats under en längre tid och det är idag ett vanligt diskuterat ämne, både i media och på plats i verksamheterna där åsikterna att huvudbonaden bör få mer plats i verksamheterna är den ledande ståndpunkten. En stor argumentation förs kring att huvudbonaden är starkt kopplat till elevernas identitetsarbete där de försöker definiera vem de är i relation till grupperna som finns i skolans verksamheter och lokaler.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectHuvudbonaden_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectRollen_US
dc.subjectFasaden_US
dc.subjectFörbuden_US
dc.subjectKonstruktionen_US
dc.subjectTillåtelseen_US
dc.subjectSocialkonstruktivismen_US
dc.titleKepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record