• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.

Abstract
I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. Den socialkonstruktivistiska teorin ligger till grund för vår teoretiska utgångspunkt för att skapa en förståelse för hur lärare talar om utmaningar och möjligheter med konflikthantering på fritidshemmet. Vi använder oss även av två specialpedagogiska perspektiv som det relationella perspektivet samt ett kategoriskt/kompensatoriskt perspektiv kopplat till lärares synsätt och arbetssätt när det kommer till konflikthantering på fritidshemmet. Denna studie utgår från en kvalitativ ansats och empiri har samlats in via semistrukturerade intervjuer med sex olika lärare från fyra olika skolor i Västra Götaland och Hallands län. Empirin analyseras utifrån en tematisk analys för att lyfta fram det som uppkommer i våra intervjuer. Resultatet som presenteras i studien visar att lärare ser på konflikthantering på olika sätt och att detta påverkar lärares arbete och att det kollegiala lärandet är av betydelse för att kunna uppnå ett gemensamt arbetssätt kopplat till konflikthantering. Studien visar även att lärare använder sig av olika metoder för att hantera konflikter men att det endast är de informanter som har den senaste utbildningen som har begrepp för dessa. Resultatet visar även på vikten av beprövad erfarenhet när det kommer till konflikthantering och att samtliga informanter ansåg att det var för stora elevgrupper för att kunna arbeta konfliktförebyggande på fritidshemmet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71058
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Molly & Cecilia Examensarbete (1).pdf (686.1Kb)
Date
2022-03-17
Author
Gustavsson, Molly
Borbély, Cecilia
Keywords
Konflikter
konflikthantering
fritidshem
sociala relationer
makt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV