Show simple item record

dc.contributor.authorLampret Freiholtz, Anna
dc.contributor.authorChidi, Oritsema
dc.date.accessioned2022-03-17T18:31:04Z
dc.date.available2022-03-17T18:31:04Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71062
dc.description.abstractVår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. Studien visar att det lågaffektiva bemötandet är en metod som fungerar i mötet med ett problematiskt beteende men också att det är en strategi för att förebygga problem och stärka relationen med eleverna. Att arbeta lågaffektivt innebär att pedagogen stannar upp och vågar ställa sig i elevens skor för att utifrån ett lugnt, empatiskt och positivt sätt arbeta för att minska risken för problemskapande beteende och stärka förhållandet mellan elev och pedagog i form av pedagogiskt kapital. Vi har genom denna studie redogjort för de två starka ben som utvecklat metoderna och granskat en del av teorin bakom synen på människan som del i större sammanhang.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectLow Arousal Approachen_US
dc.subjectLågaffektivt bemötandeen_US
dc.subjectLABen_US
dc.subjectCollaborative Problem Solvingen_US
dc.subjectCPSen_US
dc.subjectSamarbetsbaserad problemlösningsmetoden_US
dc.subjectChallenging behaviouren_US
dc.subjectProblemskapande beteendeen_US
dc.subjectlärareen_US
dc.subjectskolaen_US
dc.subjectpedagogen_US
dc.subjectlitteraturstudieen_US
dc.titleVem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record