Visa enkel post

dc.contributor.authorDela Victoria, Mikael
dc.contributor.authorAlexandersson, Olivia
dc.date.accessioned2022-03-17T18:42:21Z
dc.date.available2022-03-17T18:42:21Z
dc.date.issued2022-03-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71065
dc.description.abstractI vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det fritidspedagogiska fältet. För att skapa förståelse för hur pedagoger ser på och arbetar med elever i svårigheter har en kvalitativ metod tillämpats i form av semistrukturerade intervjuer. De semistrukturerade intervjuerna tillåter såväl öppna frågor som följdfrågor. Det skapade förutsättningar för oss att komma närmare den förståelse vi sökte. Den producerade empirin består av transkriberingar från intervjuer med elva pedagoger från fem olika skolor. Studiens empiri har bearbetats utifrån en tematisk analys och med hjälp av vår socialkonstruktivistiska utgångspunkt. Pedagogernas syn- och arbetssätt har analyserats utifrån en specialpedagogisk dikotomi där uttrycken förståtts som antingen relationella eller kategoriska. De identifierade temana; bristande självkontroll, diagnosfokus, omgivande miljö och förutsättningar, undvikande pedagogik, struktur i verksamheten, relationsbygge samt mindre sammanhang visar att arbetet med elever i svårigheter i fritidshemmet till stora delar utgörs av kompensatoriska insatser. Bland pedagogerna finns en förståelse över att det pedagogiska sammanhanget skapar både hinder och möjligheter för arbetet med elever i svårigheter men på grund av stora barngrupper och bristande förutsättningar är de förebyggande insatserna begränsade.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFritidshemen_US
dc.subjectspecialpedagogiken_US
dc.subjectelever i svårigheteren_US
dc.subjectdiagnoseren_US
dc.subjectkategoriskt perspektiven_US
dc.subjectrelationellt perspektiven_US
dc.subjectgruppstorlekaren_US
dc.title”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.en_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post