Show simple item record

dc.contributor.authorHusam Eddin, Faten
dc.date.accessioned2022-03-22T12:52:04Z
dc.date.available2022-03-22T12:52:04Z
dc.date.issued2022-03-22
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71090
dc.description.abstractSyfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. Jag har inspirerats av tankarna bakom transspråkande, kopplingen till likvärdighet och social rättvisa för att förstå den ställning som ämnes- och modersmålslärare har i dagens skola. I analysen har jag även gjort en hermeneutisk tolkning av intervjuer med modersmåls- och ämneslärare. Metod: Jag har genomfört en kvalitativ undersökning bestående av intervjuer med ämnes-och modersmålslärare i gymnasieskolan för att ta del av hur de upplever möjligheter och hinder för samarbete i skolan. Resultat: Jag har kommit fram till att både ämnes- och modersmålslärare anser att ett förbättrat samarbete skulle bidra till att de flerspråkiga eleverna lyckas bättre. De är dock kritiska till de bristfälliga förutsättningar som finns och även till organisationen kring undervisningen. De ämneslärare som tycker samarbetet med modersmålslärare är svårt fokuserar kring de praktiska problemen som finns men de flesta moders- och ämneslärare är medvetna om att det finns ett stort behov av att öka modersmålslärarnas status så att de känner sig delaktiga i större utsträckning, med tanken på att skapa en känsla av samhörighet. Såväl modersmåls- som ämneslärare anser att det råder en stor skillnad i status mellan dem utifrån att ämneslärarna har en svensk högskoleutbildning, undervisar i obligatoriska ämnen under ordinarie skoltid på en skola och att motsatta förhållanden gäller för modersmålslärarna vilket leder till en hierarkisk ordning och maktskillnad.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSamarbete, ämnes- och modersmålslärare, möjligheter, hinder, ömsesidighet, makt och hierarkien_US
dc.titleSamarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbeteen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record