dc.contributor.author | Johansson, Markus | |
dc.contributor.author | Tuncer, Musa | |
dc.date.accessioned | 2022-03-22T13:10:01Z | |
dc.date.available | 2022-03-22T13:10:01Z | |
dc.date.issued | 2022-03-22 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71091 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. Vår studie utgår från en fenomenografisk ansats och har genomförts som en kvalitativ forskningsstudie med semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare i två skolor, och en legitimerad psykolog.
Denna studies resultat visar att skolpersonal har ett positivt förhållningssätt till fysisk aktivitet. Studien visar även att personalen vill att fysisk aktivitet ska finnas i deras fritidshem och skola, oavsett om det är inomhus eller utomhus. Studien påvisar också vad lärare i fritidshem har för roll i skolan och på vilket sätt de kan motverka stillasittande och främja elevernas hälsa. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Fritidshem | en_US |
dc.subject | fysisk aktivitet | en_US |
dc.subject | kompensatoriskt | en_US |
dc.subject | after-school | en_US |
dc.subject | physical activity | en_US |
dc.subject | fritidslärare | en_US |
dc.subject | fenomenografi | en_US |
dc.title | "Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |