Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Markus
dc.contributor.authorTuncer, Musa
dc.date.accessioned2022-03-22T13:10:01Z
dc.date.available2022-03-22T13:10:01Z
dc.date.issued2022-03-22
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71091
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. Vår studie utgår från en fenomenografisk ansats och har genomförts som en kvalitativ forskningsstudie med semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare i två skolor, och en legitimerad psykolog. Denna studies resultat visar att skolpersonal har ett positivt förhållningssätt till fysisk aktivitet. Studien visar även att personalen vill att fysisk aktivitet ska finnas i deras fritidshem och skola, oavsett om det är inomhus eller utomhus. Studien påvisar också vad lärare i fritidshem har för roll i skolan och på vilket sätt de kan motverka stillasittande och främja elevernas hälsa.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFritidshemen_US
dc.subjectfysisk aktiviteten_US
dc.subjectkompensatoriskten_US
dc.subjectafter-schoolen_US
dc.subjectphysical activityen_US
dc.subjectfritidslärareen_US
dc.subjectfenomenografien_US
dc.title"Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skolaen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record