Kontaktsjuksköterskans roll – mer än en spindel i nätet
The role of the contact nurse – an evaluation of nursing
Abstract
Bakgrund: Den nationella cancerstrategin från 2009 föreslog att alla patienter inom cancervård skulle erhålla en fast vårdkontakt för att tillgodose patientens behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet. Rollen var tänkt som att verka och underlätta för patienter som hade frågor om sin vård. Kontaktsjuksköterskor innehar en unik nyckelposition i ett vårdande som bedrivs allt mer polikliniskt. Kontaktsjuksköterskan har i uppdrag att arbeta personcentrerat utifrån sin erfarenhet och kompetens i yrkesrollen och vårda patienten utifrån en helhetssyn.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kontaktsjuksköterskan uppfattar och beskriver sin yrkesroll, erfarenhet och kompetens.
Metod: En kvalitativ studiedesign användes där 18 kontaktsjuksköterskor deltog genom enskilda intervjuer. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Tre huvudkategorier identifierades under analysen: kontaktsjuksköterskans yrkesroll, forma yrkesrollen och att känna sig trygg i sin yrkesroll som byggdes upp av tio underkategorier: att förmedla stöd och trygghet, patientens förespråkare, att lotsa patienten genom vårdprocessen, att utveckla sitt synsätt, erfarenhetens betydelse, att få ökad medvetenhet, att skapa broar, behov av kompetensutveckling och utbildning, behov av att utbyta erfarenheter, förståelse för rollens utveckling. Resultatet visade att kontaktsjuksköterskans roll har utvecklats från som tänkt vara en logistikfunktion till att vara ett viktigt stöd för patienter inom onkologi. Då cancervården blivit mer komplex reflekterade flertalet kontaktsjuksköterskor över sin roll och utvecklade i och med det en medvetenhet och förnyad kompetens.
Slutsats: Studiens resultat belyser kontaktsjuksköterskans uppfattningar och upplevelse av sin roll, men även betydelsen av erfarenhet och kompetens som kontaktsjuksköterskan behöver för att kunna vårda sina patienter på ett bra sätt utifrån personcentrerad vård. Resultatet kan bidra till en förståelse till hur kontaktsjuksköterskans roll har vuxit från en logistikfunktion till att vara en självklar komponent inom cancersjukvård.
Degree
Student essay
Other description
Background: The 2009 national cancer strategy proposed that all patients undergoing cancer treatment should receive a fixed clinical nursing point of contact, to meet the patient's need for a feeling of security, continuity of care and safety. The role was intended to work for patients who had questions about their care and to ease their concern. Contact nurses hold a unique and key position in care that is increasingly conducted on an outpatient basis. The contact nurse provides person-centered care, based on her own professional experience and competence, and takes a holistic approach to patient care.
Aim: The purpose of the study is to investigate how the contact nurse perceives and describes her professional role, experience and competence.
Method: A qualitative study design was used where eighteen contact nurses participated through individual interviews. The material was analysed using qualitative content analysis.
Results: Three main categories were identified during the analysis: the role of the contact nurse, the shaping of the professional role and the feeling of confidence in her professional role. These were built up of ten subcategories: providing support and security, acting as the patient's advocate, guiding the patient through the care process, developing their point of view, the importance of experience, increasing awareness, building bridges, the need for skills development and education, the need to exchange experiences, an understanding of the role's development. The results showed that the contact nurse's role has developed independently from was intended to be a logistical function to being an important support for patients within oncology. Contact nurses have also reflected on and have been aware of, the role's development and have been constantly looking to renew their competencies due to the complexity of cancer care.
Conclusion: The results of the study shed light on the contact nurses perceptions of and experiences in her role, but also the importance of the experience and competence that the contact nurse needs to be able to provide good person-centered care for her patients. The results can contribute to an understanding of how the role of the contact nurse has grown from a logistical function to having an extensive role in cancer care.
Date
2022-03-23Author
Eliasson, Jenny
Ingner, Görel
Keywords
Kontaktsjuksköterska, onkologisk omvårdnad, erfarenhet, kompetens, personcentrerad vård
Language
swe