dc.contributor.author | Hermansson, Sandra | |
dc.contributor.author | Lorensson, Frida | |
dc.date.accessioned | 2022-03-23T15:03:04Z | |
dc.date.available | 2022-03-23T15:03:04Z | |
dc.date.issued | 2022-03-23 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71106 | |
dc.description | Background: Health care must be designed and implemented together with the patient. The
patient must be involved in their care and be part of the team. The purpose of the Patient Act is
to improve patient’s position in healthcare and improve integrity, self-determination, as well as
patient participation. During the nurse’s education, the importance of the patient’s participation
is discussed. As a result of that, nurse’s develops great knowledge of the concept and its
meaning. Research has indicated that there may be a difference in what the concept of
participation means for patients, compared to the expectations the healthcare system has. In
order for the patient to have the right prerequisite for participation, it is necessary that the nurse
becomes aware of what participation means for the patient.
Aim: The aim of the study is to describe patient's experience of participation in their
postoperative care.
Method: A qualitative interview study was chosen in which eight patients were interviewed.
The average age of the participants was 69 years with an average care period of 10 days. The
participants were each cared for in three surgical wards at two hospitals in Region Västra
Götaland. A qualitative content analysis was conducted with a focus on manifest content.
Results: Four themes became central. The first theme included patient empowerment.
Secondly, showed that the patient performed compliance toward the healthcare system, and that
made them involved. The third theme focused on Two-way communication, with an emphasis
on information and the opportunity to ask questions. Lastly, the fourth theme includes staff
attitudes which enhanced patient participation.
Conclusion: This study states similarities with results from previous research. Such as the
importance of having a two-way communication and the healthcare professional’s approach.
Furthermore, this study also highlights that it is essential to know what participations means for
the patient, for the nurse to promote and practice accurate patient participation. | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrund: Hälso- och sjukvård ska utformas och genomföras tillsammans med patienten.
Patienten ska vara delaktig i sin vård och vara en del av vårdteamet. Patientlagen syftar till att
stärka patientens position i hälso- och sjukvården och främja patientens integritet,
självbestämmande och delaktighet. Under sjuksköterskans utbildning diskuteras vikten av
patientens delaktighet i vården. Därav har sjuksköterskan stor kännedom om begreppet och dess
innebörd. Forskning tyder på att det kan finnas en skillnad vad begreppet delaktighet innebär
för patienten gentemot vad sjukvården har för förväntningar och syn på delaktighet. För att
patienten ska få rätt förutsättning till delaktighet krävs det att sjuksköterskan får kännedom om
vad delaktighet betyder för patienten.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelse av delaktighet i sin
postoperativa vård.
Metod: En kvalitativ intervjustudie valdes där åtta patienter intervjuades. Deltagarnas
medelålder var 69 år med en medelvårdtid på 10 dagar. Deltagarna vårdades på tre kirurgiska
avdelningar på två sjukhus i Västra Götaland. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes med
fokus på manifest innehåll.
Resultat: Fyra tema blev centrala för patientens upplevelse av delaktighet. Det första temat
stod för patientens egenmakt. Det andra temat visade att patienten har en följsamhet mot
sjukvården. Det tredje temat belyste en tvåvägskommunikation med betoning på information
från vårdpersonal och möjlighet för patienten att ställa frågor. Slutligen, det fjärde temat
innefattade personalens bemötande som främjade delaktighet för patienten.
Slutsats: Studiens resultat belyste en del likheter med resultat från tidigare forskning. Där
ibland att en tvåvägskommunikation är betydelsefull för patientens delaktighet, samt att
vårdpersonalens förhållningssätt är viktigt. Studien belyste även att det finns en nödvändighet
att veta vad delaktighet innebar för patienten så att sjuksköterskan kan arbeta och främja
patientens delaktighet. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Delaktighet, postoperativ omvårdnad, kvalitativ intervjustudie | en_US |
dc.title | Patientens upplevelse av delaktighet i sin postoperativa vård | en_US |
dc.title.alternative | Patient’s experience of participation in their postoperative care | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |