Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.
Abstract
Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i
kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua
är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad
som motiverar dem i respektive undervisningsform. Bakgrunden till att jag valt undersöka
detta område är att kulturskolan till skillnad från skolan är såväl frivillig som fri från betyg
och bedömning vilket gör jämförelsen intressant ur ett motivationsperspektiv. I kulturskolan
så får barn och ungdomar själva välja sitt instrument utifrån eget intresse och finns
representerad i flertalet av Sveriges kommuner men når långt ifrån alla barn och ungdomar.
Studiens resultatet indikerar att informanterna uppfattar att kulturskolan har bättre
förutsättningar och i högre grad lyckas stötta deras motivation med avseende på individuella
behov, utveckling av autonomi och instrumentala färdigheter. Skolans musikundervisning har
med sina större undervisningsgrupper och lägre lärartäthet inte förutsättningar att i lika hög
grad lyckas med ovanstående men verkar enligt studiens informanter lyckas bättre än
kulturskolan med att tillhandahålla en undervisning med större variation och bredd.
The purpose of this study is to examine, through interviews, what motivates students in the
Swedish community school of music and arts (CSMA) and the music lessons in elementary
school. The informants I have chosen to interview are students aged 12-13 years, who
participate in both activities in order to get their perspective on what motivates them in each
of the two. The reason why I have chosen to investigate this area is that CSMA unlike the
elementary school is both voluntary and lack grades which makes the comparison interesting
from a motivational perspective. In CSMA children and young people can choose their
instrument based on their own interest and is also represented in the majority of Swedish
municipalities but reaches far from all children and young people. The result indicates that the
informants experience CSMA to have better conditions and being more successful in
supporting their motivation in terms of autonomi, individual needs and in developing their
instrumental skills. The Elementary school with its larger groups of students and less
resources in terms of teachers doesn’t reach as far as the CSMA in these aspects but seems to
be more successful in providing an education richer in variation and content.
Degree
Student essay
Date
2022-03-29Author
Abrahamsson, Johan
Keywords
Motivation, musikundervisning, kulturskola, grundskola, elevperspektiv. Motivation, music education, community school of music and arts, elementary school, students perspective.
Language
swe