Show simple item record

dc.contributor.authorJansten Holmquist, Carina
dc.contributor.authorBranting, Maria-Theresa
dc.date.accessioned2022-04-08T07:34:23Z
dc.date.available2022-04-08T07:34:23Z
dc.date.issued2022-04-08
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71256
dc.descriptionBackground: Both person-centered care and the perioperative dialogue are about making the patient involved. The operating room nurse and the patient must have a dialogue that forms the basis for the planned care. Getting a good encounter and performing a good dialogue is challenged by the work environment, organization and how the operating room nurse views herself and her caring role. The perioperative dialogue consists of meeting with the patient before, during and after surgery. In today's activities, the meeting usually takes place inside the operating room. The meeting is short and is of varying quality. The surgical environment is complex and high technology, studies show that the role of the theatre nurse is more defined by her technical knowledge instead of her caring role. Studies describe that when the perioperative dialogue is performed, the patient feels more secure, the theatre nurse feels more satisfied with her work and patient safety increases. Aim: The aim was to investigate which factors were promoting or hindering/limiting for the operating room nurse in the perioperative meeting with the patient. Method: The method used was a qualitative digital survey. 10 questionnaire responses were received, these were analyzed with a qualitative descriptive analysis. Results: The main findings of the results showed, among other things, that what hindered and promoted a meeting in the first place was time. But also, the collaboration with colleagues, the complex operating environment and its impact on the patient. Conclusion: Time was a crucial factor in the theatre nurse's meeting and conversation with the patient. In order to get the short meeting, it turned out that the theatre nurse often had to give up other tasks or reschedule the small amount of time that existed. There are some ambiguities regarding the responsibility for the perioperative dialogue intraoperatively, regarding what should be handled by the anaesthesia and theatre nurse.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Såväl den personcentrerade vården som det perioperativa samtalet handlar om att göra patienten delaktig. Operationssjuksköterskan och patienten ska ha en dialog som ligger till grund för den planerade vården. Att få till ett bra möte och att utföra en god dialog utmanas av arbetsmiljö, organisation samt hur operationssjuksköterskan själv ser på sin vårdande roll. Den perioperativa dialogen består av möte med patienten innan, under och efter operation. I dagens verksamheter sker mötet oftast inne på operationssalen. Mötet är kort och är av varierande kvalité. Operationsmiljön är komplex och högteknologisk, studier visar att operationssjuksköterskans roll mer definieras av hens tekniska kunskaper än sin vårdande roll. Vissa studier beskriver att när den perioperativa dialogen blir av ökar tryggheten hos patienten, operationssjuksköterskan känner sig mer nöjd med sitt arbete och patientsäkerheten ökar. Syfte: Syftet med studien var att undersöka operationssjuksköterskans erfarenheter av främjande respektive hindrande faktorer för det perioperativa mötet med patienten. Metod: Metoden som användes var en kvalitativ digital enkätstudie med 32 tillfrågade operationssjuksköterskor varav 10 valde att delta. Svaren analyserades sedan med en kvalitativ beskrivande analys. Resultat: Huvudfynden från resultatet visade bland annat på att det som hindrade och främjade ett möte i första hand var tiden. Men även samarbetet med kollegor, den komplexa operationsmiljön och dess påverkan på patienten. Slutsats: Tiden var en avgörande faktor för operationssjuksköterskans möte och samtal med patienten. För att få till det korta mötet visade det sig att operationssjuksköterskan många gånger var tvungen att göra avkall på andra arbetsuppgifter eller planera om den lilla tid som fanns. Vissa oklarheter finns angående ansvaret för det perioperativa dialogen intraoperativt, avseende vad som ska hanteras av anestesi- respektive operationssjuksköterskan.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectPerioperativ dialogen_US
dc.subjectperioperativ omvårdnaden_US
dc.subjectoperationssjuksköterskaen_US
dc.subjectvårdande möteen_US
dc.subjectpersoncentrerad vården_US
dc.titleDet korta mötet mellan operationssjuksköterskan och patientenen_US
dc.title.alternativeThe brief encounter between the operating room nurse and the patienten_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record