• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“VI JOBBAR INTE SÅ ARBETSTERAPEUTISKT, MEN SAMTIDIGT SÅ GÖR VI DET”

Abstract
Bakgrund Ungdomar och unga vuxna med anorexia nervosa (AN) kan ha stöd av arbetsterapeuten för att skapa en balans i vardagen för att möjliggöra tillfrisknande. Genom att vara delaktig i meningsfulla aktiviteter stärks självkänslan och utvecklingen. Arbetsterapi ses som väsentligt vid arbete med ungdomar och unga vuxna med AN. Trots det finns det begränsad kunskap om hur arbetsterapeuter gör nytta för ungdomar och unga vuxna med AN samt arbetsterapeuternas erfarenheter. Syfte Syftet var att belysa arbetsterapeuters erfarenheter av arbetet och hur de arbetar med ungdomar och unga vuxna med anorexia nervosa. Metod Studien var en kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer om arbetsterapeutiska erfarenheter av arbetet och hur de arbetar med ungdomar och unga vuxna med AN. Totalt genomfördes fem intervjuer. Materialet analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat Analysen utmynnade i temat; Hur arbetsterapeuter gör och tänker i arbetet för unga patienter med AN. 12 stycken underkategorier framkom, vilket resulterade i fyra huvudkategorier; Instrument och verktyg, Arbetsterapeutiska interventioner, Samarbete med andra och Utmaningar och önskemål. Slutsats Studien har belyst arbetsterapeuters erfarenheter av arbetet med ungdomar och unga vuxna med AN. Genom studien har det uppmärksammats att arbetsterapeuterna behöver ha fler arbetsterapeutiska bedömningsinstrument och interventioner samt att arbetsterapeuterna bör ha en mer självklar och tydlig roll i arbetet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/71486
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
Bachelor thesis (291.5Kb)
Date
2022-05-02
Author
Andersson, Emilia
Kihl, Moa
Keywords
Arbetsterapi, Interventioner, Ätstörning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV