Show simple item record

dc.contributor.authorEkholtz, Julia
dc.contributor.authorSjödahl, Sandra
dc.contributor.authorAndersson, Sofie
dc.date.accessioned2022-05-04T11:43:35Z
dc.date.available2022-05-04T11:43:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71534
dc.description.abstractUnder året 2020 har världen drabbats av en pandemi orsakad av viruset Covid-19. Då vi inte har upplevt en pandemi som har påverkat oss på det här sättet innan, är det ett relevant och aktuellt ämne. Eftersom det inte finns någon tidigare forskning är det viktigt att få en inblick i hur förskollärarna upplever inskolningarna. Syftet med studien är att studera hur förskollärare upplever inskolningsprocessen ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv med bakgrund av Folkhälsomyndighetens (FoHM) restriktioner och rekommendationer under pågående pandemi, året 2020. Rekommendationer och restriktioner som löd från FoHM (2020a; 2020b) under vårens och höstens inskolningar var, att hålla avstånd till vårdnadshavare, inskolning bör ske utomhus, vårdnadshavare ska vistas så lite som möjligt inomhus, samt att alla ska stanna hemma vid minsta symtom (Skolverket, 2020a). Frågeställningarna som användes för att besvara studiens syfte var: Hur upplever förskollärarna organisationen kring inskolningen i samband med pandemin? Hur upplever förskollärarna samspel och samverkan med vårdnadshavare, under inskolningen, i samband med pandemin? Samt hur upplever förskollärarna anknytningsprocessen mellan barn och förskollärare, under inskolningen, i samband med pandemin? För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en kvalitativ studie. Intervjuer av sex förskollärare gjordes, då vi ville få reda på förskollärarnas upplevelser av inskolningarna under pandemin. Vid analysen användes anknytningsteorin som förklaringsmodell och en tematisk analys gjordes. Studiens resultat visar att förskollärarna upplever att möjligheterna till anknytning har påverkats av beslut fattade på ledningsnivå rörande organisationen kring inskolning. Förskollärarna upplever vidare att samspelet i fråga om involvering och kommunikation med vårdnadshavarna är av stor vikt. Förskollärarna upplevde även att de fick arbeta mer medvetet med pedagogiska och didaktiska verktyg för att ge barnen samma möjlighet till anknytning.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectInskolningen_US
dc.subjectanknytningen_US
dc.subjectbarnsynen_US
dc.subjectpandemien_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.subjectsamspelen_US
dc.subjectförskolaen_US
dc.subjectorganisationen_US
dc.subjectanknytningsteorinen_US
dc.titleInskolning under en pandemi. Förskollärares upplevelser utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiven_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record