dc.description.abstract | Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika
utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn
med annat modersmål än svenska, barn med funktionsvariationer som innefattar
kommunikationssvårigheter, samt barn som ännu inte utvecklat det verbala språket. Alla barn
i förskolan ska ges förutsättningar att uttrycka sig, göra sig förstådda och förstå sin omvärld.
För att möjliggöra detta finns alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) som kan
användas som stöd för att uttrycka sig.
Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare upplever arbetet med alternativ och
kompletterande kommunikation, vilka hinder eller möjligheter användandet av alternativ och
kompletterande kommunikation medför samt hur de menar att olika kommunikationssätt kan
bidra till delaktighet och inkludering. Genom vår undersökning vill vi få en djupare inblick i
hur förskollärare ser på möjligheterna av att använda fler redskap som underlättar och
möjliggör kommunikation och samspel mellan barn och främjar en inkluderande miljö.
De frågeställningar som blir besvarade i studien är Hur beskriver förskollärarna att de
arbetar med olika AKK-former? Vilka möjligheter respektive svårigheter menar
förskollärarna finns i arbetet med AKK? och Hur menar förskollärarna att man kan arbeta
med AKK för att främja inkludering? För att besvara frågorna har insamlingen av empiriskt
material bestått av kvalitativa intervjuer utformade med utgångspunkt i tidigare forskning.
I undersökningen framkom det att förskollärare upplever att deras kunskap och kompetens
inom alternativ och kompletterande kommunikation är begränsad. De intervjuade
förskollärarna anser att alla barn gynnas av språkförstärkande redskap men förklarar att på
grund av den begränsade utbildningen inom ämnet tillämpar de bara alternativ
kommunikation när behovet aktualiseras för ett specifikt barn i gruppen. Dessa resultat
överensstämmer med tidigare forskning.
Slutligen diskuteras förskollärarnas användning av AKK. Hur den begränsade kunskapen kan
hämma kommunikationen, vilka möjligheter förskollärarna uppger att AKK bidrar med samt
förslag på fortsatta studier för att undersöka användningen av AKK i förskolan. | en_US |