Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation
samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras
ständigt och därav menar vi att ny forskning också behöver tillkomma. ”Läroplan för
förskolan” (2018) beskriver ett nytt begrepp, undervisning, och samtidigt beskrivs
dokumentationen som förskollärarens ansvar enligt läroplanen. För att ta reda på
förskollärarnas uppfattningar om dokumentation har vi utgått från ett fenomenografiskt
perspektiv och använt intervju som metod. Resultaten visar att förskollärarna uppfattar
dokumentation som ett utvecklande verktyg som för deras arbete i verksamheten framåt.
Samtidigt finns det nyanser av att dokumentation kan uppfattas otydlig och komplext.
Förskollärarna har olika mycket tid avsatt för dokumentation och nyanser om hur man som
förskollärare förhåller sig till tiden uttrycks bland annat i att man känner sig stressad, samt tid
är något man får “hitta”. Den dokumentationsform som framkommer vanligast är att ta bilder
med förskolans Ipad på det barnen gör i kombination med att man reflekterar över barnens
kunskaper och vad man beskriver som barnens lärprocesser. Dokumentationen beskrivs ske
främst i planerade projekt eller vad förskollärarna benämner som “undervisningstid”. Bilder
väljs ut av barn och förskollärare för att hängas upp på väggar riktade till barn och föräldrar.
Dokumentation synliggörs även på digitala plattformar och digitala medier så som Instagram.
Förskollärarna uppfattar att dokumentationen främst riktar sig till barn, föräldrar och
verksamheten men också till chefer, rektorer, kommunen och politiker. Det framkommer i
studien att det är vanligt förekommande att läroplansmål väljs ut av kommunen för att
förskolläraren sedan förväntas arbeta mot dessa i sin barngrupp. En uppfattning är att
dokumentation inte upplevs meningsfull när läroplansmål väljs ut av externa intressenter då
förkollärararen menar att det då inte tar avstamp i barngruppens behov eller intressen.
Date
2020Author
Lundqvist, Camilla
Gustafsson, Linda
Keywords
förskola
förskollärare
dokumentation
uppfattningar
fenomenografi
Language
swe