Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
Abstract
Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela
och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera
och utveckla språk och kommunikation.
Problem: Utifrån läroplanen för förskolan och våra egna erfarenheter i förskolans verksamhet
upplevde vi att leksituationer hade kunnat utnyttjas för att utveckla barnens språk då lärandet
sker naturligt och utifrån barnens intresse. Detta väckte intresse hos oss att undersöka
förskollärares uppfattningar om språkutveckling under lek.
Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna uppfattar
lekens betydelse för språkutvecklingen, förskolläraren uppfattningar om språkutvecklingens
betydelse för barnens samspel och kommunikation, samt hur de uppfattar sin roll i främjandet
av barns språkutveckling under leksituationer. Därmed formulerades frågeställningarna: Hur
uppfattar förskollärarna lekens betydelse för språkutveckling, vilka uppfattningar har
förskollärarna om språkutvecklingens betydelse för barnens samspel och kommunikation
under lek, samt hur förskollärare uppfattar sin roll i främjandet av barns språkutveckling under
lek.
Metod: Studien utgår från den fenomenografiska ansatsen, där förskollärarnas uppfattningar
framträdde. Som metod valde vi att genomföra den kvalitativa metoden med semistrukturerade
intervjuer där sex förskollärare från två olika kommunala förskolor deltog. Det insamlade
materialet analyserades stegvis med hjälp av sju faser i den fenomenografiska analysmodellen.
Resultat: Det empiriska materialet som samlats in resulterade i sex kategorier av
uppfattningarna om: lek som plattform för lärande och utveckling och lek som arena för
språkutveckling, lek som ett verktyg för språk och samspel och under leken kommuniceras på
olika sätt, närvarande och stöttande förskollärare under barns lek och språkstimulerande
lärandemiljö. Vår slutsats blev att leken används som grund för att utveckla språklig kompetens
hos barnen. Språket utvecklas under samspel och kommunikation mellan barnen, på ett verbalt
och icke-verbalt sätt. Resultatet visade vikten av att vara närvarande och stöttande samt utgå
från barnens intresse vid val av material och utformning av den språkstimulerande miljön.
View/ Open
Date
2020Author
Shahin, Mariam
Pourmahdi, Shaghayegh
Keywords
Språkutveckling
lek
samspel
kommunikation
fenomengrafi
uppfattning
Language
swe