• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.

Abstract
Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om riskerna som finns med simundervisning, men också kunna överföra simkunskaper samt livräddande moment till elever. Simundervisningen, tillsammans med friluftsliv och dans, har visat sig utgöra endast 18 procent av idrottsundervisningen, istället prioriteras andra aktiviteter. Det krävs fler insatser från samhällskrafter från olika håll så att fler elever når de kunskapskrav som gäller simning. Den största påverkan på simundervisningen är tid, utrymme och ekonomi. Dessutom påverkas simundervisningen av lärarens egna kunskaper inom ämnet, samt prioriteringar och tolkningar av styrdokumenten. Syftet var att kartlägga forskning kopplad till simundervisningen inom ramen för ämnet Idrott och Hälsa genom att uppmärksamma läroplanstexter, lärarens tolkning och elevernas upplevelser som utgör de tre arenorna. Formuleringsarenan, transformeringsarenan och realiseringsarenan. Ett systematiskt urval av artiklarna relevanta till frågeställningarna genomfördes baserat på exklusions- och inklusionskriterier och studiens syfte och frågeställningar. Resultaten som baserades på internationell forskning indikerade på att simning bör stå mer konkret utskrivet i läroplanen eftersom att det är ett livräddande moment i ämnet Idrott och Hälsa. Simundervisning är komplext eftersom det skiljer sig från andra moment i Idrott och Hälsa där bland annat ekonomi, tid och bullrig miljö sätter ramarna för undervisningen. Formativ kamratbedömning, videoåterkoppling och individualisering var metoder läraren implementerade i undervisningen som kunde gynna elevernas utveckling inom ämnet. Majoriteten av elever höll med om att simning är ett viktigt moment i Idrott och Hälsa.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71550
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
Student essay (1.093Mb)
Date
2020
Author
Alfredsson, Rebecca
Hjalmarsson Ljunggren, Jennie
Keywords
drunkning
elev
formuleringsarenan
Idrott och hälsa
lärare
läroplan
realiseringsarenan
simundervisning
simning
transformeringsarenan
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV