Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
Abstract
Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt
att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp
i undervisningen. Samtidigt är forskning kring andraspråksinlärning i ämnet idrott och hälsa i
Sverige begränsad. Syftet var därför att med hjälp av en forskningsöversikt analysera och
kritiskt granska forskning om andraspråksinlärning i ämnet idrott och hälsa med fokus på
lärare och andraspråkselevers erfarenheter. Metoden för arbetet utgjordes av en systematisk
forskningsöversikt där databassökningar genomfördes för att samla in vetenskaplig litteratur.
Med utgångspunkt i exklusions- och inklusionskriterier utmynnade databassökningarna i tio
artiklar som inkluderades i resultatet. Forskningsöversiktens resultat visade att undervisning
av andraspråkselever i skolämnet idrott och hälsa medför språkliga barriärer i
kommunikationen mellan lärare och elever. Lärare å ena sidan upplevde att språkliga barriärer
försvårar arbetet med att undervisa andraspråkselever i ämnet vilket bidrog till känslor av
frustration och otillräcklighet för att inte kunna tillgodose denna elevgrupp en adekvat
utbildning. Eleverna å andra sidan upplevde att språkliga barriärer medförde att
undervisningen blev svårbegriplig. Till följd av det vittnade eleverna om en rädsla för att bli
exkluderade till följd av bristande språkkunskaper i målspråket. Mer forskning på området i
Sverige är önskvärt. Företrädesvis kvalitativa studier där man undersöker lärare och elevers
erfarenheter av andraspråksinlärning. Vidare vore det intressant med interventionsstudier där
mer långtgående effekter av språk- och ämnesintegrerad undervisning undersöks.
Collections
View/ Open
Date
2020Author
Kröönström, Charlie
Stjärnborg, Jonatan
Keywords
andraspråksinlärning
elever
Idrott och hälsa
lärare
Publication type
other
Language
swe