• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stavning och digitala verktyg – En forskningsöversikt om digitala verktygs påverkan på elevers stavningsförmåga

Spelling and digital tools – A literature review on the effect of digital tools on students' spelling skills

Abstract
Som följd av digitaliseringen har de digitala verktygen i skolan ökat, vilket i sin tur medför både nya möjligheter och utmaningar. Att vara lärare och elev i dagens klassrum är annorlunda än för 20 år sedan, men hur påverkar egentligen digitaliseringen elevers språkkunskaper när det kommer till svenska? Finns det belägg för att återgå till en mer traditionell undervisning, eller används de digitala verktygen på fel sätt? Hur påverkar de digitala verktygen elevers stavningsförmåga? Syftet med denna forskningsöversikt är att främst besvara den sista frågan, men också ge svar på hur vi som lärare kan arbeta med digitala verktyg för att främja elevers lärande. Detta görs genom att analysera och diskutera 15 artiklar. Resultatet visar att digitala verktyg har både positiva och negativa effekter på elevers stavningsförmåga. Slutsatsen är att det är lärares brist på kunskap kring utbudet och användningen av digitala verktyg som kan vara den bidragande faktorn till elevers avsaknad av stavningskunskaper.
Publisher
Göteborgs universitet
URI
https://hdl.handle.net/2077/71626
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
View/Open
Examensarbete (561.9Kb)
Date
2022
Author
Henriksson, Amanda
Larsson, Therese
Keywords
Stavning
språkundervisning
digitala verktyg
digitalisering
dator
svenska
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV