Show simple item record

dc.contributor.authorHenriksson, Amanda
dc.contributor.authorLarsson, Therese
dc.date.accessioned2022-05-10T10:20:13Z
dc.date.available2022-05-10T10:20:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71626
dc.description.abstractSom följd av digitaliseringen har de digitala verktygen i skolan ökat, vilket i sin tur medför både nya möjligheter och utmaningar. Att vara lärare och elev i dagens klassrum är annorlunda än för 20 år sedan, men hur påverkar egentligen digitaliseringen elevers språkkunskaper när det kommer till svenska? Finns det belägg för att återgå till en mer traditionell undervisning, eller används de digitala verktygen på fel sätt? Hur påverkar de digitala verktygen elevers stavningsförmåga? Syftet med denna forskningsöversikt är att främst besvara den sista frågan, men också ge svar på hur vi som lärare kan arbeta med digitala verktyg för att främja elevers lärande. Detta görs genom att analysera och diskutera 15 artiklar. Resultatet visar att digitala verktyg har både positiva och negativa effekter på elevers stavningsförmåga. Slutsatsen är att det är lärares brist på kunskap kring utbudet och användningen av digitala verktyg som kan vara den bidragande faktorn till elevers avsaknad av stavningskunskaper.en_US
dc.format.extent27en_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherGöteborgs universiteten_US
dc.subjectStavningen_US
dc.subjectspråkundervisningen_US
dc.subjectdigitala verktygen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectdatoren_US
dc.subjectsvenskaen_US
dc.titleStavning och digitala verktyg – En forskningsöversikt om digitala verktygs påverkan på elevers stavningsförmågaen_US
dc.title.alternativeSpelling and digital tools – A literature review on the effect of digital tools on students' spelling skillsen_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record