Nu ska väl eleverna röra sig tillräckligt? En kvalitativ studie om utökningen av undervisningstimmar för Idrott och hälsa på grundskolan.
Abstract
Barn och ungdomar rör sig i allt mindre utsträckning, och studier har visat på att många barn
och ungdomar inte når upp till rekommenderade 60 minuter av fysisk aktivitet på minst
måttlig nivå. Idrott och hälsa har identifierats som en arena för fysisk aktivitet, och från och
med skolåret 19/20 tilldelades ämnet ytterligare 100 undervisningstimmar på grundskolan.
Dessa skall enligt rekommendationer från Skolverket fördelas på årskurs 6-9. I den här
studien har fem nyexaminerade lärare intervjuats som arbetar med elever i årskurs 6-9 för att
få en inblick i hur de ser på sitt uppdrag som lärare och hur de ser på utökningen av
undervisningstimmar. Svaren har analyserats utifrån det patogena och det salutogena
perspektivet. Det har därvid framkommit orosmoln som lyfts fram ur studiens resultat.
Resultatet tyder på att lärare är glada över att få fler undervisningstimmar till sitt förfogande
och att de i större utsträckning arbetar utifrån ett salutogent perspektiv. Resultatet tyder också
på att det från lärarnas sida inte är helt klart vad dessa undervisningstimmar innebär för deras
profession. Utökningen av antalet undervisningstimmar väntas bidra till mindre goda
arbetsförhållanden för lärarna i form av brist på kvalitativ undervisningsmiljö. Intervjuerna
visar också på en samsyn hos lärarna om att längre lektioner ger bättre utfall än fler (och
kortare), vilket i kombination med de andra resultaten ger en bild av att utökningen av
undervisningstimmar i ämnet inte givet kommer att leda till Skolverkets utsatta mål. Med det
sagt menar författaren att det är viktigt att följa upp hur undervisningstimmarna används och
om de ger en förbättrad uppfyllnad av målen och ett utökat arbete med de delar av ämnet som
Skolverket lyfter i sina rekommendationer. Studien pekar också på att behövs en översyn av
undervisningsmiljöer för Idrott och hälsa, då det redan innan denna utökning av
undervisningstimmar genomförs är ont om bra undervisningsmiljöer. Det är då rimligt att anta
att det kommer att se ännu värre ut om tre år när hela utökningen är implementerad.
Collections
View/ Open
Date
2019Author
Modigh, Tobias
Keywords
utökning av timmar
Idrott och hälsa
lärares syn
patogent
salutogent
Publication type
other
Language
swe