Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram
Abstract
I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant
yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att
sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. Studiens syfte är att belysa hur
framträdande svenska kvinnliga hälsoprofiler promotar hälsa genom sina Instagramprofiler.
Studien ska med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys undersöka om deras innehåll, argument
och åsikter grundas i kunskap och fakta, samt vad för fakta som ligger bakom innehållet i
inläggen. Fem svenska kvinnliga hälsoinfluensers som är aktiva på Instagram har under arbetet
följts. Utvalda inlägg har analyserats genom den valda metoden och deras attityder har samlats
in via deras storys. Samtliga utvalda influensers har någon form av utbildning inom hälsa och
träning. De som arbetar som Hälso-influensers promotar hälsa genom kost och träning.
Beroende på utbildning är de mer inriktade mot antingen kost eller träning. Gemensamt för alla
fem är att de delar med sig mycket om träning och även sin egen träning. Här är största
svagheten vad de som de promotar kan ifrågasättas, då de i samband med deras träningsinlägg
inte kopplar det till hållbar hälsa för gemene man. Hälsosam träning är individuell och allt de
delar kring träning är inte applicerbart på samtliga följares vardag eller livssituation.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-05-20Author
Johansson, Amanda
Keywords
Sociala medier, träning, hälsa, kost, livsstil
Language
swe