• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individen i skolpolitiken - en kvalitativ textanalys utifrån modern politisk filosofi

Sammanfattning
Abstract Titel: Individen i skolpolitiken – en kvalitativ textanalys utifrån modern politisk filosofi Författare: Ulf Martinsson och Stefan Andersson Handledare: Marcia Grimes Kurs: Samhällskunskap, fortsättningskurs 2, Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs Universitet, VT 2006 Sidantal: 49 Syfte: Vårt syfte är att utifrån modern politisk filosofi, kartlägga och jämföra synen på förhållanden mellan individ, grupp och samhälle som råder inom den partipolitiska eliten i Sverige idag såsom de kommer till uttryck i deras positioner i olika skolpolitiska frågor. Frågeställning: Vilken syn på individen uttrycks utifrån partipolitiska (Socialdemokraterna och Allians för Sverige) ståndpunkter i några centrala, skolpolitiska frågor? Vilken syn uttrycker Socialdemokraterna respektive Allians för Sverige på individens kontra gruppens behov i sina skolpolitiska ståndpunkter? Vilken typ av skola vill Socialdemokraterna respektive Allians för Sverige ha utifrån spänningsfältet samhälle och individ? Metod: Kvalitativ textanalys Resultat: Resultatet visar på en bild där det varken hos Socialdemokraterna eller Allians för Sverige finns någon enhetlig ståndpunkt i synen på individen i de skolfrågor vi undersökt. Istället varierar detta från fråga till fråga. I synen på individens kontra gruppens behov så tenderar Allians för Sverige att ha en mer individinriktad syn, dock med inslag av medvetenhet om gruppen i vissa frågor. Socialdemokraternas syn varierar mer från fråga till fråga och inget generellt förhållningssätt kan skönjas, beträffande relationen mellan individ och grupp. Både Socialdemokraterna och Allians för Sverige har utifrån spänningsfältet samhälle och individ en splittrad syn på vilken typ av skola man vill ha, beroende på vilka skolfrågor som undersökts. Rent generellt hamnar med en viss nyansskillnad Socialdemokraterna och Allians för Sverige nära varandra i några frågor. Ett visst mönster är att de båda utifrån olika syfte då hamnar i en likartad ståndpunkt, men från olika riktningar och på olika grunder. Sökord: Skolpolitik, modern politisk filosofi, individ, grupp, samhälle
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/717
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
samh1.pdf (146.5Kb)
Datum
2006
Författare
Martinsson, Ulf
Andersson, Stefan
Nyckelord
individ
samhälle
Skolpolitik
modern politisk filosofi
grupp
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV