dc.contributor.author | Hjelm, Sandra | |
dc.contributor.author | Starvall Moravi, Frida | |
dc.date.accessioned | 2022-05-30T13:13:33Z | |
dc.date.available | 2022-05-30T13:13:33Z | |
dc.date.issued | 2022-05-30 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71854 | |
dc.description | Background: Researchers shows that cognitive illness affects a growing number of people as life expectancy increases. The nurse is therefore challenged in her nursing work because cog-nitive illness can lead to communication barriers. As the concept of dementia can be per-ceived as stigmatized, cognitive illness and failure have come to replace how the illness are referred to in this literature review. Researchers publications supports previously emerged knowledge that the life story, the partnership and the documentation constitute cornerstones of the person-centered approach. Furthermore, maintained autonomy, integrity and partner-ship are emphasised as particularly challenging values for the nurse to maintain in the care of people with a cognitive illness Aim: To shed light on the nurse's experience of communica-tion barriers in the meeting with people with cognitive illness for an increased understanding of person-centered care. Method: A literature review was made to explore the subject. The analysis method used was qualitative content analysis and 11 qualitative articles as well as an article with a mixed method were included in the result. The analysis resulted in 2 themes and 7 subthemes. Results: The results of compiled articles gave the main theme obstacles to satis-fying communication and opportunities for improved care and communication. The findings provided support for the fact that the nurse often experiences communication barriers when a common language is missing. This may be due to the cognitive impairment, but the results also indicated that the care environment could have a negative effect on communication if it was not adapted to people with cognitive impairment. If the nurse lacked knowledge about the diseases, it was perceived as a clear limitation for good communication. Conclusion: A well-functioning communication is one of the nurse's most valuable tools in all types of nursing. The compilation has laid a good foundation for the future professional role and the hope is that this literature review will also contribute to an increased understanding of the invaluable role of communication in caring for people with cognitive impairment. | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrund: Forskare visar att kognitiv sjukdom drabbar allt fler i takt med att medellivsläng-den ökar. Sjuksköterskan utmanas därför i sitt omvårdnadsarbete eftersom kognitiv sjukdom kan leda till att kommunikationsbarriärer uppstår. Då begreppet demens kan upplevas stigma-tiserade har kognitiv sjukdom och svikt kommit att ersätta hur sjukdomarna benämns i denna litteraturöversikt. Forskare har funnit stöd för att livsberättelsen, partnerskapet och doku-mentation utgör hörnstenar i det personcentrerade förhållningssättet. Vidare betonas bibehål-len autonomi, integritet och delaktighet som särskilt utmanande värden för sjuksköterskan att upprätthålla i omvårdnaden av personer med en kognitiv sjukdom. Syfte: Att belysa sjukskö-terskans upplevelse av kommunikationsbarriärer i mötet med personer med kognitiv sjukdom för en ökad förståelse av personcentrerad vård Metod: En kartläggning av området gjordes genom en litteraturöversikt. Analysmetoden som användes var kvalitativ innehållsanalys och 11 kvalitativa artiklar samt en artikel med mixad metod ingick i resultatet. Analysen utmyn-nade i 2 teman samt 7 subteman. Resultat: Resultatet av sammanställda artiklar gav huvudte-mat; hinder för tillfredsställande kommunikation och möjligheter till förbättrad vård och kom-munikation. Fynden gav stöd för att sjuksköterskan ofta upplever kommunikationsbarriärer då ett gemensamt språk saknas. Det kan bero på den kognitiva svikten men resultatet pekade också på att vårdmiljön kunde påverka kommunikationen negativt om den inte anpassades till personer med kognitiv svikt. Sjuksköterskans bristfälliga kunskap om sjukdomarna uppfatta-des emellertid som en tydlig begränsning för en god kommunikation. Slutsats: En välfunge-rande kommunikation är ett av sjuksköterskans mest värdefulla verktyg i all typ av omvård-nad. Sammanställningen har lagt en god grund för den kommande yrkesrollen och förhopp-ningen är att denna litteraturöversikt även ska bidra till ökad förståelse om kommunikationens ovärderliga roll i omvårdnadsarbetet av personer med kognitiv svikt. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Kognitiv sjukdom | en_US |
dc.subject | kommunikationsbarriärer omvårdnad | en_US |
dc.subject | personcentrerad vård | en_US |
dc.subject | sjuksköterskans upplevelser | en_US |
dc.subject | Caring | en_US |
dc.subject | cognitive illness | en_US |
dc.subject | communication barriers | en_US |
dc.subject | person-centered care | en_US |
dc.subject | nurses experience | en_US |
dc.title | Sjuksköterskans upplevelser av kommunikationsbarriärer i vården av personer med kognitiv sjukdom - En litteraturöversikt | en_US |
dc.title.alternative | The nurse's experiences of communication barriers in the care of people with major neurocognitive disorder - A Literature review | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |