När livscykeln avslutas för tidigt
When the life cycle ends too early
Abstract
Bakgrund: I Sverige drabbas hundratals barn årligen av livshotande tillstånd som leder till
behov av palliativ omvårdnad. I sjuksköterskans roll ingår det att vårda barnet fysiskt,
psykiskt, existentiellt och socialt samt stödja familjen under hela vårdförloppet. Barn som
befinner sig i livets slutskede väcker flertalet tankar och känslor hos sjuksköterskan som
bevittnar ett barns död. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva sjuksköterskans
upplevelse av att vårda barn i åldrarna 0-18 år som är i behov av palliativ omvårdnad. Metod:
En litteraturbaserad studie med tio vetenskapliga originalartiklar av kvalitativ ansats som
återfanns i databaserna PubMed, Cinahl och PsycINFO. Samtliga artiklar granskades med
noggrannhet för att sedan utforma ett utarbetat resultat. Resultat: I resultatet identifierades
fyra huvudteman följt av tre subteman. Följande teman är: Emotionell berg- och dalbana,
utmaningar och barriärer (Emotionella utmaningar, fysiska utmaningar, utmaningar i
kommunikation), bristande kompetens och hantering av känslor. Slutsats: En gynnsam
palliativ omvårdnad till barn kräver att sjuksköterskor får rätt utbildning och möjlighet att
bearbeta de känslor och utmaningar som arbetet medför.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-05-30Author
Lima Torbjörnsson, Denise
Sadi, Ranim
Keywords
Sjuksköterska
upplevelse
palliativ omvårdnad
barn
livets slutskede
Language
swe