”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
Abstract
Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens
samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt
de påverkas av dess flöden. Funderingar väcks således kring hur ungdomarna influeras och
hur lärare i idrott och hälsa undervisar om kropp. Men frågan är då hur eleverna ser på läraren
i idrott och hälsa. Syftet med forskningsöversikten blev därmed att undersöka hur lärarens
kropp påverkar elevernas syn på lärarens trovärdighet och kompetens inom ämnet idrott och
hälsa, där det undrades vilka skillnader som kunde ses, vad gäller elevers inlärning. Metoden
gick ut på att systematiskt granska tidigare forskning som gjorts inom ämnet, denna
bearbetades och sammanställdes sedermera i tre teman. Resultatet i studien visade sig vara
tvetydligt, dock kunde det ses vissa trender. Bland annat att prestationen hos elever kan
påverkas vid en första anblick om läraren är vältränad och atletiskt byggd. Somliga elever
ansåg en vältränad lärare bäst lämpad medan en del ansåg att lärarens utseende vara av minsta
betydelse. Vid en första anblick ansågs den atletiskt byggda och vältränade läraren ha en
högre trovärdighet och kompetens medan där även fanns en studie som visade att lärarnas
förmåga att kommunicera och samarbeta var av största betydelse.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Hertzberg, Andreas
Andreasson, Linda
Keywords
Idrott och hälsa
kompetens
kropp
kroppsideal
lärare
trovärdighet
utseende
Publication type
other
Language
swe